Gezien: Suede @ Paradiso Amsterdam 23/11/2013


Het laatste Suede liedje dat ik zaterdag op weg naar Amsterdam hoorde via mijn iPod was ‘Stay Together‘. Het laatste liedje dat Suede die avond in Paradiso speelde was… Juist ‘Stay Together’. Dat nummer dat op de tweede cd had moeten staan maar het niet haalde mede vanwege muzikale meningsverschillen met Bernard Butler. 2013-11-24 13.48.59Maar dat was toen, nu is er een herboren Suede dat na de split eind 2003 en sinds het eerste reünie concert in 2010 een nieuw leven is begonnen en dat zelfs bekroonde met een cd die ik als fan best weet te waarderen. Er staan een paar up tempo nummers die niet misstaan in het gehele Suede repertoire en ach, die paar saaie nummers vergeet je als fan gewoon even. Ook als die in Amsterdam worden gespeeld…

Paradiso was overigens het laatste concert van de Europese tournee en de afgelopen weken bleek al dat de band flink wisselde van setlist. Wel zo fijn voor mij want dat hield in dat ik in vergelijking met Brussel een aantal andere nummers te horen kreeg. En wat voor een! Het prachtige, door Neil Codling geschreven, ‘Simon‘ dat net als ‘Stay Together’ nooit op een reguliere cd heeft gestaan. En jahaaa, eindelijk weer eens ‘The Drowners‘, Suede’s eerste single uit 1992 die werd meegezongen alsof het niet 21 jaar later was. Sowieso verraste het Paradiso publiek mij in positieve zin. Er werd weinig gekletst om me heen (ok, daar stonden wel bekende Suedeheads) en de sfeer was bij vlagen uitbundig. Ook de band was in topvorm want als zelfs Neil een lachje weet te produceren…
2013-11-23 21.14.40
Maar Brett was de onbetwiste koning van de avond. Vrolijk, goed bij stem (zelfs zonder microfoon) en bij vlagen zelfs uitbundig want ik kan me niet herinneren dat ik Brett ooit IN het publiek heb zien staan. Afgelopen zaterdag zelfs twee keer. Ik ben natuurlijk een fan en niet geheel objectief maar Suede heeft in Brussel en Amsterdam definitief bewezen dat een reünie ook goed kan uitpakken. En dat vinden ook Oor en Volkskrant en wie ben ik om het daarmee oneens te zijn? Suede, ‘Can’t Get Enough‘, op naar concert 14…

Een gedachte over “Gezien: Suede @ Paradiso Amsterdam 23/11/2013

  1. Pingback: Lijstjestijd / Concerten 2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.