Bezocht: i&i conferentie @ MediaPlaza Utrecht 20/11/2013

Door een toevallige ontmoeting in de trein met de voorzitter van de i&i vereniging Ramon Moorlag werd ik getriggerd om een bezoek te brengen aan het jaarlijkse congres van deze vereniging waarvan de i’tjes in de naam staan voor Informatica en ICT. Van de website: ‘De Vakvereniging i&i is voor alle docenten die gebruik maken van ict in hun lessen’. Aangezien ik met Ramon destijds ook uitgebreid sprak over Informatievaardigheden maakte ik gisteren van de gelegenheid gebruik om me te begeven in het mannenbolwerk dat Informatica heet. Ja echt, de mannen waren ver in de meerderheid net als het gebruik van papier en pen trouwens (dat ik dan wel weer bijzonder vond).
10959393924_0457d56223_z
Na de aftrap in de Polar room van MediaPlaza Utrecht (mooie locatie trouwens) door dagvoorzitter Aad van der Drift en de al eerder genoemde Ramon Moorlag ging de conferentie meteen flitsend van start met de keynote van Bas Haring. En net als bij het NVB congres jaren geleden werden mijn ogen ook gisteren direct naar de schoenen van Bas getrokken. De gympen van jaren geleden zijn inmiddels ingeruild voor blinkende zwart met roze stappers. Ik vond ze leuk :-) Maar wat had Bas nou te vertellen (ja, gelukkig heb ik niet alleen op zijn schoenen gelet)? Bas heeft vanuit zijn achtergrond een bijzondere kijk op informatica en benaderde ICT en wetenschap op een filosofische wijze. Hieronder een aantal van zijn reflecties:
foto (2)
– ICT heeft gezorgd voor een andere manier van leren. Iedereen plukt losse fragmenten van de leerstof en het is niet meer nodig om een boek helemaal te lezen. ICT zorgt ervoor dat je de juiste fragmenten vindt.
– Dankzij ICT hebben mensen veel meer kennis (als je iets niet weet zoek je het op via je telefoon) maar door al die sociale contacten gaan mensen volgens Bas allemaal min of meer hetzelfde denken. De leuke, bijzondere, rare gedachten gaan hierdoor verloren.
– Docenten zouden moeten zorgen dat leerlingen voorbereid zijn op de veranderende wereld maar de leerlingen zorgen zelf voor die verandering en de vraag is hoe wij ze dan moeten opleiden. Wij moeten ze alleen een beetje helpen om die wereld te veranderen.

Daarna bezocht ik de eerste presentatie van Berry Nieskens van het Hyperion Lyceum. Op die school is een nieuw vak geïntroduceerd genaamd Lifestyle Informatics. Ik citeer van de website:

Lifestyle Informatics is een vak dat verder gaat dan informatica en artificiële intelligentie. Het doel is leerlingen een bredere kijk te geven op de betekenis en invloed van informatica op het persoonlijk leven en de maatschappij en hoe zelfbewust de regie daarover in handen te kunnen nemen. De inhoud van het vak bestaat uit het leren werken met en begrijpen van gebruik van applicaties, zoals: tekstverwerker, spreadsheet, dataopslag, webapplicaties, ICT-tools voor samenwerking en robotica.

Het vak lifestyle informatics is opgericht in samenwerking met de VU, met bijdrage van en in samenwerking met Professor Dijkstra. In samenwerking met Professor Dijkstra nemen excelerende leerlingen van de docent LI deel aan een extracurriculair programma op de VU. Er komen uitwisselingen tot stand met studenten van AUC en zij zullen met leerlingen o.a. werken aan community projects.

Leerlingen leren de computer te gebruiken voor dagelijkse toepassingen maar kunnen die kennis in een latere fase van hun school carrière ook weer gebruiken bij Informatica. En mooi, een onderdeel van het vak is het zoeken op het web maar het viel me wel op dat alleen Google genoemd werd. Berry vertelde zelfs dat men ‘Power Searching with Google’ vertaald heeft naar het Nederlands. Ik had daar graag nog een vraag over willen stellen maar helaas, mijn opgestoken vinger achter in het zaaltje ging aan Berry voorbij. Wel mooi, men maakt de leerlingen ook bewust van hetgeen achter Google zit, algoritmes en dergelijke dat natuurlijk ook weer een link met informatica heeft. Ook had ik nog willen vragen naar de mogelijke samenwerking met de (een?) mediatheek maar wellicht kan ik Berry de vragen nog mailen…

Daarna ging ik naar provinciegenoot Hub Kusters van het St. Jans College uit Hoensbroek. Helaas waren er technische problemen met het digibord en dat was extra zuur omdat de presentatie van Hub ging over de didactische inzet van die digiborden in je lessen.
We kregen wel héél veel tips, van digibord software Pro Wise Connect (dat op alle borden werkt en waarmee je schermen kunt delen!) tot tips voor het laten maken van filmpjes door leerlingen en natuurlijk waar je zelf leuke en leerzame filmpjes vandaan kunt halen. Vraag dat laatste trouwens ook eens aan je leerlingen want die komen vaak met sites die je als docent nog niet eens kent. Toen het bord eenmaal meewerkte liet hij trouwens nog fraaie wiskundige voorbeelden zien waarmee je een vak als wiskunde veel levendiger kunt maken. Ik bedoel, als ik vroeger uitleg had gehad over een kubus en ik had een 3D animatie daarvan gezien, dan was het voor mij ook allemaal wat duidelijker geweest.

Na de lunch werd de inspiratiesessie over ICT, Onderwijs en Politiek door het afzeggen van de (alle?) politici die zouden deelnemen geschrapt en vervangen door een sessie waarbij leerlingen mochten vertellen over diverse projecten die gemaakt waren naar aanleiding van een opdracht bij hun keuzevak Informatica. Leuk om eens te horen maar absoluut geen vervanger voor de eerder geplande sessie. En toen het ging over het eten van cavia’s haakte ik sowieso af… Ik was weer bij de les toen er een mevrouw van de VHTO iets vertelde over het promoten van techniek onderwijs bij meisjes. Oh ja, en Marietje Schaake, die was er net als bij het KNVI congres ook bij maar nu via een filmpje. En via Twitter want ik kreeg op mijn tweet naar haar binnen enkele minuten antwoord. Na deze sessie was het wederom tijd voor de workshops.

Bart Spit van het Carmel College Salland vertelde voor een select groepje aanwezigen over het mediawijsheid project op zijn school. Een dag in het schooljaar staat volledig in het teken van dat onderwerp en daarvoor heeft hij, samen met een aantal andere docenten, een lesprogramma voor een dag samengesteld. Op die dag gaan leerlingen bewust aan de slag met een aantal aspecten van mediawijsheid te weten:
– Je imago online via ego surfen, farewell Facebook (je online identiteit) en Dove evolution (hoe wordt een fotomodel gephotoshopt).
– Vriendschap en respect, echte en online vrienden, overal en altijd online (social besitas).
– Seksualiteit, stereotypes in de media en internet soa.

Er is ook een beetje aandacht voor Informatievaardigheden (de juiste bronnen zoeken en gebruiken) maar omdat het maar om een dag gaat is dat onderwerp niet echt uitgewerkt. Toch een gemiste kans als je het mij vraagt! Jammer vond ik ook dat de presentatie en de discussie met de aanwezigen een wat negatieve toon kreeg. Er werd alleen nog gesproken over de negatieve aspecten van sociale media en de alom aanwezige telefoon waar leerlingen niet zonder kunnen. Zonde want het verhaal van Bart had wel een positieve insteek.

De laatste presentatie van de dag was er een over het gebruik van Twitter in de Klas. Koen Steeman vertelde, ondersteund met een Prezi, een enthousiast verhaal over waarom hij Twitter gebruikt in zijn groep 7. Hij zet het in als communicatiemiddel naar de leerlingen toe, naar andere mensen en naar andere organisaties en maakt een koppeling met 21st Century Skills maar hij gebruikt het ook in het kader van mediawijsheid. Met het klassenaccount van groep 7 volgt hij de leerlingen en hij spreekt ze ook aan op bijvoorbeeld pest gedrag via Twitter. En bij de spelling les laat hij ook nog even wat tweets zien met spelfouten. Een moderne vervanging van opgaven uit een schoolboek :-)
Koen had zijn leerlingen ook gemobiliseerd voor een live demo van een Twitter quiz. Hij stelde vragen via Twitter met het groep 7 account en wij mochten meedoen. Helaas wisten de leerlingen de antwoorden vaak sneller maar het was een mooi staaltje ‘practice what you preach’.

Tom van ’t Hek sloot de conferentie af en liet zien dat een goed verteller niet meer nodig heeft dan een microfoon en af en toe een slokje water!

Mijn conclusie over de dag in een tweet: Niet alles wat ik vandaag gehoord heb, is toepasbaar in eigen praktijk maar ik ga wel met tevreden gevoel naar huis na #ieni conferentie.

Update 25 november: Berry Nieskens gaf vandaag antwoord op mijn vragen via e-mail: Wat betreft het zoeken naar informatie op het Internet gebruiken de leerlingen inderdaad alleen Google.

We maken (nog) geen gebruik van databanken. Als er voorbeelden zijn die jij interessant vindt voor deze doelgroep, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
De mediatheek is er nog niet maar die is wel in opbouw. We hebben geen afspraken of samenwerking met de openbare bibliotheek.

