Bezocht: KNVI jaarcongres @ NBC congrescentrum Nieuwegein / 14-11-2013

Het is alweer een paar dagen geleden maar ik wil toch nog graag een stukje posten over het jaarlijkse biebfeestje aka het jaarcongres van de KNVI (voorheen NVB). Ik was dit jaar samen met Jeroen de Boer betrokken bij de organisatie van een track en dat hield in dat ik op de dag van het congres geen andere tracks kon bezoeken. Toch een iets andere insteek dan voorgaande jaren omdat ik normaal altijd tracks bezoek die verband hebben met mijn werk. Ik zou dan, eerlijk is eerlijk, onze track hoogstwaarschijnlijk niet gekozen hebben al had deze natuurlijk wel een prikkelende (deels door mij bedachte :-) ) titel ‘De Vrije Informatieprofessional, Keep Calm and Share Information‘. Zowel in de ochtend als de middag was de opzet hetzelfde, een presentatie gevolgd door een paneldiscussie (met Sebastiaan Ter Burg, Hay Kranen en in de middag ook nog met Stuart Hamilton) inclusief publieksparticipatie die vakkundig geleid werd door Marina Noordegraaf en Frank Huysmans.
knvi
Het congres vond overigens plaats in het NBC congrescentrum in Nieuwegein en streek dus voor het eerst sinds jaren niet in de Reehorst (Ede-Wageningen) neer. Een goede keuze als je het mij vraagt. Je moest er weliswaar vanaf Utrecht-Centraal met de sneltram naar toe maar het congrescentrum had mooie zalen, een grote beursvloer, een fraaie main eventhall en had vooral een frissere en moderner uitstraling dan de Reehorst. Goede keuze dus.

In de ochtend vertelde Peter Gorgels van het Rijksmuseum in een volle zaal over het Rijksstudio project waarbij de uitgangspunten onder meer zijn dat bezoekers van de website een relatie met een kunstwerk kunnen opbouwen, zelf een verzameling van afbeeldingen van kunstwerken kunnen aanleggen en bewerken en waarbij de afbeeldingen als het ware ‘aanraakbaar’ zijn voor de bezoeker. Met de afbeeldingen van de kunstwerken mag je trouwens alles doen. Van bewerken in Instagram tot het gebruiken op een auto, een rolgordijn of een opdruk voor je t-shirt.

Peter is niet bang dat het aura van het originele kunstwerk minder wordt of dat het museum minder bezoekers trekt hierdoor. Nee, een kunstwerk krijgt zo een virtueel aura en een bezoek aan het museum zelf krijgt dan nog meer een sociale functie.
Maar hoe zit het dan met geld verdienen? Volgens Peter is de collectie van het volk en de reclame die door dit project gegenereerd wordt (wereldwijd!) is ook veel waard.
Oh ja, de rol van de bibliotheek en de informatieprofessional, was die ook nog in het verhaal terug te vinden? Ja, al bleef dat wel beperkt tot het ontsluiten van de kunstwerken/afbeeldingen op de website van Rijksstudio.

Ik vind het een prachtig concept zeker als je tijdens de presentatie van Peter ook nog eens het bericht binnenkrijgt dat de werken nu ook voor commerciële doeleinden gebruikt mogen worden. Ga dus zeker eens een kijkje nemen op de website, ook als je bijvoorbeeld afbeeldingen nodig hebt voor je weblog. Enige vereiste is het aanmaken van een account. Peter’s verhaal was overigens zo inspirerend dat ik dat account meteen activeerde en een van zijn getoonde plaatjes (Skating Owls) direct op Instagram bewerkte én deelde. Missie geslaagd denk ik zo :-)
skating owls
In de middagsessie sprak Brewster Kahle in een nog beter gevulde zaal via een videopresentatie over zijn Internet Archive project. Er passeerden veel indrukwekkende cijfers de revue en de missie van Brewster en zijn organisatie, ‘Universal Acces to All Knowledge’, kwam sterk naar voren. Na de presentatie was er vooral veel discussie over auteursrecht en copyright en dat is vanzelfsprekend een belangrijk issue voor de moderne informatiespecialist. Niet alleen om er zelf iets vanaf te weten maar ook om je klanten wegwijs te kunnen maken.

In deze blogpost van Jeroen zit overigens ook de link naar de presentatie van Brewster Kahle mocht je daarin geïnteresseerd zijn.

De dag werd afgesloten door een plenaire sessie waarin diverse sprekers elkaar in een rap tempo afloste. Ik luisterde onder andere naar Marietje Schaake, Hans van Harteveld, Jeroen van den Hoven en Annuska Graver waarbij vooral het verhaal van Hans bleef hangen. Zoals bekend moet de bibliotheek van het KIT haar deuren sluiten en wordt een gedeelte van de collectie elders ondergebracht waaronder Egypte. Hans vertelde over de diverse consultancy bedrijven die hij in de afgelopen jaren zag voorbij komen in zijn organisatie en betoogde dat een bibliotheek alleen nog maar veilig is als deze niet afhankelijk is van subsidie…

Conclusie: Fijne dag, mooie locatie en opgelucht dat alles met de ‘eigen’ track goed verlopen is waarbij de positieve reacties na afloop dan extra leuk zijn. Om dat te vieren toog ik ook nog met vijf twitterende externe ‘collega’s’ naar een restaurant in Utrecht. Mooi einde van een bijzondere dag! Volgend jaar weer…

Update: Met Rijksstudio kun je dus ook dit soort juweeltjes maken!

Advertenties