Gezien: Arctic Monkeys @ Mitsubishi Electric Halle @ Düsseldorf – 11/11/2013

Wie had dat ooit gedacht, Arctic Monkeys zien in een zaal met een capaciteit van 7000 toeschouwers. Ik in ieder geval niet op basis van mijn Stuif Es In ervaring in november 2005. Maar blijkbaar heb ik er niet zo’n goede kijk op want de heren hebben zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van snotaapjes tot hippe kerels met frontman Alex Turner als opperhoofd. Die ontwikkeling heb ik na de eerste drie cd’s overigens niet meer van heel dichtbij gevolgd (al was dit mijn vijfde optreden van ze). Vooral de eerste twee cd’s luister ik nog heel veel maar nummer vier en het recent verschenen AM Hebben mijn cd kast nooit gehaald. Maar wow, hun optreden op Best Kept Secret van afgelopen zomer, dat een aantal weken live te beluisteren was, klonk helemaal geweldig en trok me over de streep om een kaartje te kopen voor hun optreden in Düsseldorf in de Mitsubishi Electric Halle (voorheen Philipshalle). Voor mij een weerzien met de zaal na optredens van Tool en Oasis. Het concert was overigens niet uitverkocht ondanks de veelvuldige aanwezigheid van Nederlanders en de onvermijdelijke Engelsen. 2013-11-11 21.35.42

Nadat Marco eindelijk een fraaie muts (ook geschikt voor de Noord- of Zuidpool) had gescoord besloten we om maar eens een blik te werpen op het voorprogramma The Strypes. Niet zo mijn ding, blues en rock ’n roll maar dan wel heel erg braafjes. Iets voor half 10 was het dan eindelijk zover… Het eerste deel was geweldig, mooie mix van oude en nieuwe nummers. Het knalde en van Alex’s stemproblemen (waardoor er een aantal concerten waren afgelast) was niets te merken. En zijn verlegenheid die hij de eerste twee keer dat ik hem zag nog zo schattig tentoonstelde, is ook helemaal weg. Alex Turner is tegenwoordig mr. Cool met bijbehorend hip kuif kapsel en mooie kleren. Af en toe een beetje te cool als je het mij vraagt al is hij in inmiddels ook een stuk beter verstaanbaar :-)
2013-11-11 22.30.49
Tegenvaller bleek prijspakker ‘I bet you look good on the dancefloor’ dat een stuk trager gespeeld werd dan op plaat. Jammer want daarna raakte ze me een beetje kwijt. Er werden een aantal nieuwe, wat rustigere nummers, gespeeld die, mede omdat ik ze niet zo goed kende, op mij niet zoveel indruk maakte. De drie toegiften hielpen ook al niet mee al liet afsluiter ‘R U Mine’ wel weer de klasse van de band horen. En heel leuk voor fans van The Coral (waaronder ik), oud gitarist Bill Ryder-Jones mocht bij een aantal nummers een stukje gitaar spelen.

Conclusie: het eerste deel vond ik top mede vanwege de nummerkeuze die mijn smaak wel was. Met het tweede gedeelte was muzikaal gezien weinig mis maar raakte me niet zo. Anyway, muts af voor Arctic Monkeys die het na het voorzichtige begin helemaal gemaakt hebben!

2 gedachtes over “Gezien: Arctic Monkeys @ Mitsubishi Electric Halle @ Düsseldorf – 11/11/2013

  1. Ook ik draai met name de eerste twee cd’s. Heb wel alle cd’s en vind de laatste weer beter dan nr 3 en 4, maar de magie is wel definitief weg voor mij. Jammer! En inderdaad ook jammer dat Alex niet meer dat verlegen jongetje is ;-).

  2. Pingback: Lijstjestijd / Concerten 2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.