Road2Genk : ruzie met Garmin (45)

Zoals vorige week beloofd deze week een trainingsupdate richting Genk inclusief mijn ervaringen met hardloopapps op de iPhone. Maar zij heeft toch een Garmin 405 hoor ik jullie denken en ja, die heb ik nog steeds. Het was een kadootje aan mezelf na het uitlopen van mijn eerste marathon in 2009 maar inmiddels begint de horloge behoorlijk te haperen.
2013-11-10 14.51.06Al circa 1,5 jaar heeft hij moeite met opladen en is hij op bepaalde momenten in ‘no time’ leeg. Niet handig als je denkt dat je horloge opgeladen is en op het moment dat je wil gaan trainen het ding toch weer leeg is. Maar aangezien ik in die periode niet echt een doel had en mijn rondjes ook wel zonder horloge kon lopen tilde ik daar nog niet zo zwaar aan. Het feit dat hij de laatste maanden ook moeite heeft met het opladen zelf vond ik al wat irritanter. Tiny opperde laatst dat ik de pinnetjes aan de achterkant eens moest schoonmaken maar veel heeft dat nog niet uitgehaald. En alsof dat nog niet genoeg is, heb ik sinds een aantal weken problemen met het uploaden van de gegevens naar de Garmin Connect site. Nu was ik sowieso al nooit zo gecharmeerd van die draadloze ANT Agent maar op mijn MacBook draaide het altijd wel aardig (op mijn werklaptop met Windows 7 is het overigens nooit gelukt om dat programma er op te zetten). Tot een aantal weken geleden dus… Het uploaden ging tergend langzaam als het al lukte maar in de meeste gevallen kreeg ik een foutmelding. Dan het programma maar eens updaten… Nou euh, sindsdien start het programma helemaal niet meer op :-(

Vanwege de eerdere problemen train ik al een aantal weken met een hardloopapp op de iPhone. Eerst heb ik Runkeeper geprobeerd maar daar ging het meteen mis met aanmelden en inloggen (want dat moet tegenwoordig allemaal met Facebook * gaap *). Dan maar Runtastic downloaden waarbij ik de koppeling met Facebook wel kon maken maar alles uitgeschakeld heb. Met andere woorden, ik moet eerst zelf toestemming geven voordat mijn gegevens op mijn Facebook tijdlijn verschijnen.
Het grote nadeel van gratis apps vind ik dan weer de reclames. Na een test loopje heb ik dan ook voor € 4,99 de betaalde versie aangeschaft en ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben. De routes worden mooi weergegeven, net als de gelopen kilometertijden en je kunt bij ieder loopje ook nog een stukje schrijven. Op basis van de door mijn opgegeven snelheden (bijvoorbeeld: harder dan 12 is voor mij snel, wordt in rood weergegeven, zie ook afbeelding) zie ik bij de route ook nog via de kleurtjes, groen/geel/rood, hoe snel ik op een bepaald moment gelopen heb.
2013-11-10 14.33.29
Uiteraard kun je bij zo’n app ook feedback instellingen aanzetten waarbij een door jou gekozen stem je netjes op de hoogte houdt van je vorderingen. Ook die instellingen kun je allemaal zelf aanpassen. Bij mij roept ene Julia bij elke gelopen kilometer mijn snelheid, mijn totale trainingstijd tot dan, mijn kilometer tijd en uiteraard ook de hoeveelste kilometer het was. Nadeel is wel dat je, hoe hard Julia ook schreeuwt, in de bebouwde kom bij veel verkeer, Julia echt niet hoort. Oordopjes zouden een uitkomst kunnen zijn maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar het is vast ook toeval dat er altijd net een vrachtwagen langskomt als ik er weer een kilometer op heb zetten? ;-)

Net als bij Garmin kun je ook zelf (interval) trainingen in de app zetten. Bij Garmin heb ik dat overigens nog nooit gedaan, bij Runtastic een keer. Werkte best aardig maar wat ik al zei, het volume is soms echt niet voldoende en het is bij een interval wel handig als je weet wanneer je moet versnellen. Wat dat betreft is een horloge aan je pols gewoon handiger dan een telefoon in een tasje of aan je arm.
Ik gebruik de app overigens nu nog naast mijn Garmin (voor zolang die het nog doet) en de gegevens komen vrijwel overeen. Je statistieken worden netjes gearchiveerd en zijn ook te raadplegen via de website. Grote voordeel vind ik dat dit allemaal via mijn telefoon gaat en ik dus geen speciale kabel of ANT Agent meer nodig heb. Overigens kun je op die website ook weer vriendjes worden met andere hardlopers maar vooralsnog heb ik daar geen behoefte aan. Mijn gegevens zijn alleen voor mij zichtbaar.
2013-11-10 15.04.39
Anyway, ik ben dik tevreden met deze app zeker voor hetgeen ik hem gebruik. Ik heb de extra opties van de Garmin nooit gebruikt en ik kan me niet voorstellen dat ik meteen naar de winkel ren om een nieuwe te kopen als die van mij het begeeft.

In de afgelopen week trainde ik overigens vier keer. Ik liep op maandag 10 kilometer in 1:02:40 en op woensdag liet ik me 8.11 kilometer lang zeiknat regenen. Nu hou ik best van een beetje regen maar om na 100 meter al kletsnatte sokken hebben… Toch nog een heerlijk rondje in 48:47 gelopen. De lange duurloop werkte ik af op vrijdag, 20.62 kilometer in 2:15:12. Het was heerlijk herfstweer en ik heb genoten van de mooie herfstkleuren. Ok, het laatste kwartier werd het zwaar maar ik kon het gemiddelde tempo van 6:33 per kilometer aardig vasthouden. Op dinsdag bezocht ik ook nog de sportschool waar ik 20 minuten fietste en een rondje gewichten deed.

Komende week ligt de uitdaging vooral in tijd vinden voor mijn trainingen. Een concert en twee dagen op pad voor mijn werk zorgt ervoor dat ik vooral moet improviseren met de twee iets langere duurlopen. Maar ook dat gaat vast wel weer lukken…

NB: Er bestaat bij Runtastic ook de mogelijkheid om zelf routes te maken. Die optie heb ik nog niet getest, wellicht in de toekomst.

3 gedachtes over “Road2Genk : ruzie met Garmin (45)

Reacties zijn gesloten.