Gelezen: Using Social Media in the Classroom : a Best Practice Guide / Megan Poore

foto

Nu ik weer wat meer aan het bloggen ben, lijkt het me een goed idee om de boekrecensies (of samenvattingen) ook weer op te pakken.

Het eerste in deze nieuwe reeks is de uitgave van Megan Poore getiteld ‘Using Social Media in the Classroom : a Best Practice Guide’. Een veelbelovende titel voor een boek dat ik voor het eerst zag tijdens de Docentencursus die ik het afgelopen schooljaar gevolgd heb. Een van mijn medecursisten hield er een literatuurpresentatie over en wist me te vertellen dat het boek de moeite waard was om te lezen. Helaas heb ik zijn presentatie zelf niet gezien omdat hij in een andere coachgroep zat maar nu ik het zelf gelezen heb zou ik graag mijn mening nog eens met die van hem willen vergelijken.

Laat ik voorop stellen dat het voor een docent die weinig tot niets van Sociale Media weet een uitermate handig naslagwerk is. Het is duidelijk vormgegeven, makkelijk te lezen (ook als Engels niet je moedertaal is) en alle tools worden goed en uitvoerig beschreven. Ook heel fijn voor docenten die er weinig vanaf weten is dat er in deel 1 gestart wordt met het beschrijven van het fenomeen Sociale Media en Onderwijs maar dat bevatte voor mij, eerlijk gezegd, oud nieuws. Ik bedoel, de term 2.0 heb ik nu toch echt wel genoeg gehoord. In dit hoofdstuk wordt ook aandacht besteed aan Sociale Media en diverse vormen van leren maar dat laatste wordt wat mij betreft te summier beschreven. Al is het wel handig om de voordelen van het gebruik van Sociale Media in het onderwijs eens op een rijtje te zien zeker als ze ook nog uitgesplitst zijn naar bijvoorbeeld communicatie, participatie en motivatie.

In het tweede deel worden een viertal Sociale Media tools beschreven, oftewel ‘The Big Four’: weblogs, wikis, sociale netwerken en podcasting (goh, leeft dat nog?). Alle hoofdstukken zijn op dezelfde overzichtelijke manier opgebouwd. Eerst een totaalplaatje van de tool (denk aan de geschiedenis van de tool en wat er behandeld gaat worden in dit hoofdstuk), daarna een uitgebreide beschrijving (wat houdt de tool precies in?) gevolgd door de pedagogische voordelen van het gebruiken van de tool in de klas plus speciale aandachtspunten als je de tool daadwerkelijk wil gaan gebruiken. Ook handig, na elk hoofdstuk vind je een samenvatting én een bronnenlijst met zowel online als papieren verwijzingen.

In deel drie worden een groot aantal tools ter verrijking van de lessen besproken. Denk aan Social Bookmarking, Skype, Games en Productivity tools (zoals Dropbox). Ook hier zijn de hoofdstukken weer opgebouwd via dezelfde structuur als in deel twee en dat komt de leesbaarheid ten goede.

In deel vier tenslotte wordt je nog bijgepraat over de sociale context van het gebruik van Sociale Media. Denk hierbij aan online pesten, mediawijsheid en krijg je praktische tips voor het gebruik van de tools in je klas of school. Denk aan veiligheidstips, het maken van back ups, cookies, beveiligingsaspecten en dergelijke.

Conclusie: een handig naslagwerk als je Sociale Media wil gaan gebruiken in de klas maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er inmiddels ook voldoende materiaal over dit onderwerp in het Nederlands is verschenen. Als ik jou was, zou ik daar eerst even naar op zoek gaan. BoekTweePuntNul is een goed startpunt!

