Gezien: Suede @ Ancienne Belgique – Brussel 01/11/2013

1450204_10201694687345164_343811813_nHm, eigenlijk zou ik dit verslagje van Suede in Brussel met dezelfde zin kunnen beginnen als vorig jaar augustus toen ik ze zag op de Lokerse Feesten… Uit het verslag van destijds:

Tja, wat valt er nog te zeggen over een concert van Suede door mij? Het was woensdagavond tijdens de Lokerse Feesten (aanrader, check het programma!) mijn elfde Suede concert sinds 1997 en geheel objectief ben ik dan ook niet.
Alhoewel, rond 2003 waren de optredens niet meer top, de magie leek weg en het was dan geen verrassing dat de band destijds uit elkaar ging. Bij het afscheidsconcert in december 2003 in Londen was ik er gelukkig bij. En destijds had ik nooit gedacht dat ik ze nog eens live zou zien. En hoe anders liep het want in november 2010 zag ik ze gewoon weer. En dat ene top concert in Londen in december 2010 (bijna exact 7 jaar na dat al eerder genoemde afscheidsconcert) zou dan echt het laatste zijn. Maar nee hoor, Brett en co. zijn weer gewoon aan het touren met een ‘greatest hits’ show en die bracht ze dus woensdagavond tot Lokeren.

En ja, die greatest hits show werd dit jaar gewoon gevolgd door een zesde cd (en een uitgebreide tournee die ze gisteren tot Brussel bracht!) getiteld Bloodsports. Die haalt overigens nergens het niveau van de eerste drie cd’s maar voor een band die zo lang is weg geweest en ineens met nieuw materiaal komt, is dit best aardig werk en dan heb ik het vooral over de up tempo nummers (‘Barriers’, ‘Snowblind’ en ‘It Starts And Ends with You’). Die overigens in Brussel verrassend goed tussen het oude materiaal pasten, dat moet gezegd worden. Ok, dat nieuwe nummer ‘Sometimes I Feel…’ heeft een hoog gaap gehalte en om nou te eindigen met een enkele toegift ‘Hit Me’ vond ik niet zo heel sterk maar daar tussenin was het toch weer erg gaaf. Zegt deze echte fan… Nog een minpuntje dan, ‘So Young’ heb ik echt wel genoeg gehoord. Vervang dat in Amsterdam door ‘To the Birds’ en je hoort mij niet klagen.
2013-11-02 18.31.45-2
Natuurlijk was het muzikaal gezien weer genieten. Mat Osman doet zijn gewone ding op bas net als Simon Gilbert op drums alsof het nog eind jaren 90 is. Ondanks dat gitarist Richard Oakes tien jaar van de aardbodem verdwenen leek te zijn, kan hij nog best een aardig stukje gitaar spelen. En tja, Neil Codling zit en kijkt stuurs voor zich uit maar verveeld sigaretten roken op momenten dat hij niets te doen heeft op toetsen is er niet meer bij. Dan wordt er namelijk een gitaar in zijn handen geduwd :-) Last but not least, Brett Anderson die gisteravond hard moest werken maar loon naar werken kreeg toen bij ‘Beautiful Ones’ (de laatste song voor de toegift) de zaal ontplofte. Toen had hij er al een paar rondjes podium op zitten, waren de meeste knoopjes van zijn hemd al los en had hij al zeker zes sprongen over de geluidsboxen gemaakt. En dat voor iemand van 46 die ook nog een stukkie moest zingen.

Persoonlijke hoogtepunten: opener ‘Europe is our Playground’ (dat ik volgens mij nog nooit live hoorde), ‘Metal Mickey’ en ‘We Are The Pigs’. Oh ja, ook heel bijzonder, Suede speelde ‘He’s Gone’, denk dat ik dit nummer van de Head Music cd nog nooit live hoorde. Tot over drie weken in Amsterdam jongens!

NB: Van het concert werden opnames gemaakt die je na afloop direct kon kopen (zie rechter foto hierboven). Ben ik er toch weer ingetrapt :-) En voor als je naar een concert in de Ancienne Belgique gaat is het AB Resto een aanrader. Dit ligt om de hoek van de AB, heeft heerlijk eten, goede gratis wifi en vanuit het restaurant mag je zo de zaal in, goed geregeld!

4 gedachtes over “Gezien: Suede @ Ancienne Belgique – Brussel 01/11/2013

    • Pukkelpop 2003:
      Europe Is Our Playground
      So Young
      Animal Nitrate
      Filmstar
      Lost in TV
      She’s in Fashion
      The Drowners
      Metal Mickey
      Obsessions
      Attitude
      Everything Will Flow
      Can’t Get Enough
      Trash
      Beautiful Ones

  1. Pingback: Gezien: Suede @ Paradiso Amsterdam 23/11/2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.