Bezocht: 2e bijeenkomst Masterclass Surf / Open Educational Resources

brood_s-8074Afgelopen dinsdag vond in Utrecht de tweede bijeenkomst van de Surf Masterclass over Open Educational Resources (OER) plaats. Een verslag van de eerste bijeenkomst en de gemaakte huiswerkopdracht vind je hier en hier terug.

Als eerste actie werden de huiswerkopdrachten vertoond. Nou ja, voor de durfals die hun product durfden te laten zien :-) Leuk om te zien dat een aantal collega’s ook echt een filmpje hadden gemaakt.
Ik had overigens niet de behoefte om mijn mindmap te tonen maar deze staat inmiddels in de gezamenlijke Dropbox map. Ik vroeg me wel af wat er nu met die post-its en die gezamenlijke mindmap gebeurd was maar daar wordt wellicht op dag drie nog naar teruggegrepen?

Er volgde naar aanleiding van een presentatie overigens nog een interessante discussie over het materiaal dat je maakt als docent. Is dat nou jouw eigendom of dat van de Hogeschool? Een moeilijke kwestie soms…
Hester Jelgerhuis gaf daarna een fraaie jaloersmakende samenvatting van de studiereis naar de Verenigde Staten van een aantal beleidsmakers van universiteiten en hogescholen. Ze heeft al diverse blogpostjes hierover geschreven op Surfspace, check it out als je een account hebt.

Na Hester’s verslag was het tijd voor Martijn Ouwehand van de TU Delft. Hij behandelde in zijn presentatie de ins en outs van het zoeken en vinden van OER. Reuze interessant natuurlijk gezien mijn verleden als informatiespecialist. Helaas werd er tijdens deze presentatie gebruikt gemaakt van Feedback Fruits, een programma waarmee we als deelnemers vragen konden beantwoorden maar waarvoor een inlog vereist was. Het duurde helaas even voordat iedereen zover was en dat zorgde voor enige chaos. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat ik Martijn’s presentatie daar wel terug zou kunnen vinden maar dat is me tot op heden nog niet gelukt, toch jammer.

Martijn ging verder in op vragen als:
– Waar let je op bij het zoeken en vinden van materiaal?
– Welk zoekwoord gebruik en waar ga je zoeken?
– Let op de voorwaarden van hergebruik, voorbeeld cc licentie.

Maar uiteraard werden er ook een aantal zoekmachines/databanken genoemd waar je OER zou kunnen vinden. Het overzicht hieronder is niet volledig maar helaas liep de snelheid van de presentatie niet synchroon met het maken van aantekeningen op mijn iPad.
– Audiovisueel materiaal: search.creativecommons.org.
– Catalogusvoorbeeld: open education europe (oer, ocw, mooc, research en projects).
– OCW consortium (ocw, support toolkit, community).
– Beter nog: iTunesU, KHAN Academy (video’s, classes, coach), Wikiwijs leermiddelenplein (aanbod van Nederland).
– OER commons en OER dynamic search, edupunks atlas.
– Etc etc…

Daarna werd het even onduidelijk want op het programma stond dat we zelf OER moesten gaan zoeken maar dat onderdeel kwam niet echt uit de verf. Het werd wel gevolgd door een leuk intermezzo… Via een zogenaamd Brainwrite formulier moesten alle deelnemers een vraag op een vel papier schrijven en na het geven van een oplossing moest je het doorgeven aan je buurman of buurvrouw. Ook die moest een mogelijke oplossing noteren. En zo verder tot het formulier met heel veel antwoorden weer bij je terug was.

Na de pauze was het weer tijd voor Martijn die inging op OER gebruiken en/of hergebruiken. Mijn aantekeningen:
– Open educational practices.
– Voorbeeld: Delft design guide (leverde feedback uit het werkveld op, leverde een kwaliteitsverbetering op.
– Check tahmo.info.
– TU Delft publiceert onder een open licentie.
– Een MOOC die je hergebruikt moet uiteraard wel passen bij jouw onderwijs. Je zou ook bepaalde delen kunnen (her)gebruiken en/of zelf kunnen ontwikkelen.
– Als je als docent OER goed wil inzetten, moet je het goed inpassen in je eigen onderwijs.
– Student krijgt een actievere rol, activerend onderwijs, blended onderwijs, flipped classroom… Etc etc.

Daarna was het tijd voor de afsluiting maar omdat deze uitliep en ik nog een afspraak had staan in de stad heb ik de huiswerkopdracht voor de volgende keer gemist. Jujuutje brengt vast uitkomst :-) Persoonlijk vond ik het een beetje een rommelige middag waar weliswaar wel weer veel informatie gedeeld werd maar door dat rommelige heb ik nu het idee dat ik toch veel gemist heb?!

Foto via

Advertenties

3 gedachtes over “Bezocht: 2e bijeenkomst Masterclass Surf / Open Educational Resources

  1. Pingback: OERzaken: verslag van de 2e bijeenkomst Masterclass OER4OER | 2 BE JAMMED
  2. Pingback: Huiswerkopdracht Masterclass OER / dag 2 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.