Bezocht: 1e bijeenkomst Masterclass Surf / Open Educational Resources

foto 1Afgelopen dinsdag bezocht ik de eerste bijeenkomst van de Masterclas Open Educational Resources (in de rest van de blogpost afgekort tot OER) van Surf in Utrecht. Er volgen nog twee bijeenkomsten en ik heb heel even getwijfeld of ik er één blogpost aan zou wijden of per bijeenkomst eentje. Omdat dinsdag al zoveel informatie gegeven werd heb ik besloten tot het eerste. Mede ook vanwege het feit dat het schrijven van een blogpost me helpt bij de verwerking van hetgeen ik gehoord heb, het zorgt ervoor dat ik alles een plaatsje kan geven. Maar wat ik nou bij een masterclass OER moet? Ik werd getriggerd door dit rapport waarin de huidige trends op het gebied van OER en MOOC’s beschreven zijn. Ook wordt hierin gesproken over de veranderende rol van bibliotheek en welke rol zij bij OER zouden kunnen spelen.

Op naar Utrecht dus waar ik zowaar ook nog een aantal bekenden spotte van Hogeschool Zuyd en Avans. Uit het kennismakingsrondje bleek meteen de diversiteit van het gezelschap. Je kreeg vijf keer de kans om een minuut te praten met een deelnemer over zijn functie, werkzaamheden en de reden waarom hij/zij deelnam aan de masterclass. Ik sprak onder andere met een onderwijsadviseur, een ict’er en een docent. Leuk idee om dat zo vorm te geven en het zorgde meteen voor wat pit in de ochtend.
Die pit ging er daarna een beetje uit vanwege het feit dat er daarna twee presentaties volgden maar die zaten wel boordevol nuttige achtergrondinformatie.

Hester Jelgerhuis
van Surf gaf uitleg over wat OER (aka open leermaterialen) nu eigenlijk zijn en dat er met de opkomst van MOOC’s (beschrijving) nu ineens veel meer belangstelling is voor OER. Verwar de O van Open overigens niet met gratis, deze twee zijn niet synoniem aan elkaar. En oh ja, OER mag bewerkt worden maar dat geldt dan weer niet voor Open Access materiaal. Snapt u het nog? Gelukkig biedt Surf een aantal handige rapporten aan waar je dit allemaal kunt terugvinden. Check eens deze pagina.
Als je als onderwijsinstelling aan de slag wil met OER is er trouwens een handig vijf componenten model van Mulder en Jansen. Zo kan iedere instelling zijn eigen mate van openheid bepalen.
Wat uit de presentatie bleek was dat er veel aan het veranderen is en dat die veranderingen bijna niet meer bij te houden zijn. OER en MOOc’s staan op bestuurlijke agenda’s en zelfs minister Bussemaker refereerde er laatst aan. Een aantal aanwezigen merkte wel op dat er verschil zit in hetgeen het management voor ogen heeft en dat wat de werkvloer wil (of kan). Maar dat je er iets mee moet als onderwijsinstelling is bijna niet meer te ontkennen.

Maar wat kun je nou met die OER? Daarover vertelde Robert Schuwer van de Open Universiteit waarbij hij allereerst inging op de belanghebbenden bij OER. Denk aan studenten, docenten, onderwijsinstelling en overheid. Aan de slag gaan met OER heeft overigens alleen zin als dit zowel bottum up als top down geregeld wordt. Beleid van een College van Bestuur moet wel gedragen worden door de docenten want zij zijn de leveranciers van onderwijsmateriaal.
Maar welke voordelen heeft dat nou als je aan de slag gaat met OER? Denk aan: verbetering kwaliteit (meer maatwerk, andere onderwijsvormen), grotere efficiëntie (niet allemaal het wiel uitvinden) en toegankelijkheid, profilering en betere toegang tot kennis voor iedereen. Maar er zijn ook beperkingen bijvoorbeeld vindbaarheid, bepalen kwaliteit, licenties, business modellen en human factors.

Wat betreft vindbaarheid komt wat mij betreft de bibliotheek om de hoek kijken. Want informatie ontsluiten en vindbaar maken is de ‘core business’ van informatiespecialisten dus kat in het bakkie als je het mij vraagt.
foto 2
Na de lunchpauze én na een bezoekje aan de prachtige Letterenbibliotheek (beroepsdeformatie) mocht Robert zijn verhaal afmaken. Er werd nog even kort gesproken over businessmodellen alhoewel Robert liever sprak van verdienmodellen. Want zo’n aanbieder van OER en MOOC’s (bv Coursera) zal ook geld willen verdienen. Denk hierbij aan het verkopen / doorspelen van informatie over studenten aan potentiële werkgevers.

Daarna mochten we via een individuele brainstormrondje en een gezamenlijke terugkoppeling zelf aan de slag. Waarom wil je aan de slag met OER, hoe geef je vorm aan jouw droomscenario en welke randvoorwaarden moeten er zijn? Ik spitste dit wederom toe op de rol van de bibliotheek die al deze OER op een goede manier kan ontsluiten waardoor ze beter vindbaar zijn en meer gebruikt zullen worden.
En wellicht kan een bibliotheek ook ondersteuning bieden bij het daadwerkelijk uploaden en beschikbaar stellen van materiaal. Een docent heeft het immers al druk zat met lesgeven en het ontwikkelen van nieuw leermateriaal.

En dan heb ik meteen een bruggetje naar de laatste presentatie, ook van Robert die inging op de kwaliteit van OER. Met diverse vooraf opgestelde criteria is het mogelijk die kwaliteit te borgen. En natuurlijk ben je daar als instelling ook alert op, je treedt met dat materiaal tenslotte ook naar buiten.

Het einde van de eerste bijeenkomst was voor mij een beetje vaag. We moeten aan de slag met OER en MOOC’s maar het hoe en wat precies, ik kon er geen chocolade van maken. Na het opnemen van zoveel informatie wacht ik graag het mailtje met huiswerk af :-)

NB: Dat eerder genoemde trendrapport ga ik na deze eerste bijeenkomst trouwens nog eens herlezen. Nu ik meer weet van de achtergronden van OER en MOOC’s beklijft die informatie vast nog beter.

Advertenties

3 gedachtes over “Bezocht: 1e bijeenkomst Masterclass Surf / Open Educational Resources

  1. Pingback: Bezocht: 2e bijeenkomst Masterclass Surf / Open Educational Resources | Danielle's blog
  2. Pingback: OERzaken: verslag van de 2e bijeenkomst Masterclass OER4OER | 2 BE JAMMED
  3. Pingback: Huiswerkopdracht Masterclass OER / dag 2 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.