Bezocht: Informatie aan Zee 12 en 13 september @ Oostende

2013-09-12 07.20.23Vorige week bezocht ik voor de eerste keer de conferentie Informatie aan Zee 2013 in Oostende, België. Deze tweejaarlijkse conferentie wordt georganiseerd door de VVBAD (Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief en Documentatie) en trekt ook bezoekers uit Nederland waaronder ik dus.

Dat ik er twee dagen mocht verblijven, had ik mede te danken aan Ingmar en Chido die mij gevraagd hadden om tijdens hun presentatie (over ‘bewaren we alle digitale archiefstukken of vernietigen we gewoon alles?’) het debat met het publiek te leiden. In een volle Ridderzaal bleken de meningen overigens verdeeld en was de uiteindelijke conclusie dat we nu simpelweg die keuze niet kunnen maken omdat je niet weet welke informatie in de toekomst relevant kan zijn.

Anyway… Dit jaar kende de conferentie de volgende programmalijnen: mediawijsheid, webstrategieën, crowdsourcing & funding, tools & tablets, de digitale bibliotheek, data, digitaal archiveren, Europeana & eHumanities en open source.
Op donderdag werd de conferentie plenair geopend door een presentatie van de Vlaamse minister van leefmilieu, natuur en cultuur Joke Schauvliege. Zij schetste onder andere de huidige stand van zaken in Vlaams bibliotheekland. Daarna volgde de keynote van Nico Verplancke over het Vlaamse digitale archief VIAA.
Het plenaire gedeelte werd afgesloten met een vijftal sprekers die evenzoveel technologie trends bespraken waarbij steeds de link gelegd werd met het vakgebied informatie/bibliotheek en de toekomst ervan. In het kort:
– Door de technologie en ‘information overload’ is het leven een stuk onrustiger geworden. De leestip die ik, in het kader daarvan mee naar huis genomen heb: Present shock : When Everything Happens Now / Douglas Rushkoff.
– In de ‘oude bibliotheekwereld’ wist de bibliothecaresse precies waar jouw voorkeuren lagen. Deze attendering en personalisering is nu vooral digitaal aanwezig (lezers die dit kochten, bekeken ook…).
– Lezers zijn hybride lezers geworden. De voorkeursvorm (papier, tablet, smartphone etc) is afhankelijk van waar, waarom en wanneer we lezen.
– Individualisering van het onderwijs is/wordt de trend, dit uit zich op klasniveau en er wordt rekening gehouden met ambitie, talenten, competenties van leerlingen. Leraren moeten iets van techniek weten maar zeer zeker ook mediawijs zijn.
– Welk social media platform je ook gebruikt als bibliotheek, het gaat om sociale collaboratie en daarna richting social business. Deel je informatie, ongeacht welk platform je gebruikt.

Op donderdag zag ik verder nog Paul Nagtegaal van de Hogeschool van Amsterdam die mij helaas niets nieuws wist te vertellen. Zijn verhaal, over repositories, HBO Kennisbank en aanverwante zaken kende ik al via mijn eigen werkgever al moet ik zeker www.lectoren.nl nog eens checken.
Robert Nouwen van Provinciaal Archief Limburg vertelde mij dan wel weer iets nieuws maar zijn verhaal over metadata en de ontwikkeling van metadatasets voor een overheidsadministratie was voor mijn werk/onderwijspraktijk dan weer niet zo relevant. Door de vele vragen aan Robert miste ik helaas de filmvertoning van ‘Gateway to the World‘ maar je kunt niet alles hebben op een volle congresdag.
2013-09-11 19.33.33-1
Vrijdag was voor mij op papier een interessantere congresdag omdat veel presentaties in het teken zouden staan van mediawijsheid. Een onderwerp waar ik, mede door het ontwikkelen van het scholingsaanbod voor Fontys docenten, erg veel interesse in heb. Mediawijsheid is voor mij als begrip uitgebreider als alleen Informatievaardigheden en het viel me bij de eerste drie presentaties wel op dat deze twee termen synoniem aan elkaar werden gebruikt. Toch jammer!

Paul Nieuwenhuysen betoogde dat je als bibliotheek beter geen tijd meer kunt steken in het aanleren van informatievaardigheden bij studenten. Volgens Paul kunnen studenten alles vinden via Google en zijn ze daar ook al heel bedreven in. Je kunt ze beter leren communiceren via diverse kanalen. Hm, een beetje kort door de bocht als je het mij vraagt want er zijn toch ook genoeg tegengeluiden (hier bijvoorbeeld) te vinden waaruit blijkt dat studenten zichzelf overschatten als het gaat om het zoeken van de juiste informatie. En over The Filter Bubble repte Paul ook met geen woord.

Koen Vandendriessche van Bibnet liet daarna zien hoe je als (openbare) bibliotheek kunt samenwerken met scholen als het gaat om mediawijsheid. Hij legde de focus bij de aandachtspunten voor een goede samenwerking maar gaf ook aan dat mediawijsheid bij bibliotheken in hun DNA zit en dat het logisch is als je die samenwerking opzoekt. Meerwaarde van die samenwerking uit zich in:
– Overleg en draagvlak.
– Lokale context: thema, enthousiaste mensen, lokale partners, noden en mogelijkheden.
– Planning.
– (Her)haalbaarheid.
– Aansluiten op eindtermen.

Laure van Hoecke gaf ons de huidige stand van zaken van het Kenniscentrum Mediawijsheid. Dit kenniscentrum wil een intermediair zijn tussen diverse partners en is sinds de oprichting in januari 2013 aan de slag gegaan met diverse speerpunten:
– Toolkit Mediawijsheid.
– Jonge mediaprofessionals en Auteursrechten.
– Reclamewijsheid.
– Praktijkgidsen leerkrachten, ouders, jongerenbegeleiders.

Hup hup, na deze drie presentaties snel door naar ‘Pimp je Facebookpagina’ van Ilse Depré van de OB Leuven. Zij gaf zeer praktische tips om het bereik van je Facebook pagina te vergroten (berichten voortaan plaatsen op vrijdagmiddag beste mensen, dan heb je de grootste kans dat je berichten gelezen én geliked worden!) en gaf de aanwezigen een kijkje achter de ‘Facebook adminstrator’ schermen. Wel jammer dat deze presentatie in een te klein zaaltje was gepland. Te weinig stoelen dus en achter in de zaal waren de screenshots bijna niet te zien terwijl die wel essentieel waren. Maar pluspunten voor de goede tips en het enthousiasme van Ilse. Als je als bibliotheek nog geen pagina had op Facebook, zou je er spontaan een starten. Oh ja, ik leerde ook nog een nieuw woord, interageren. Prachtig :-)

Na de pauze mocht Peter Verbist van de KU Leuven iets vertellen over AGORA, het leercentrum van de KU Leuven. Peter was vanaf het begin zeer beslist, AGORA is géén bibliotheek waarvan acte. Wat Agora dan wel is? Ik citeer van de website:

AGORA is het nieuwe leercentrum voor studenten en personeel KU Leuven. In deze informele leeromgeving kunnen gebruikers doen wat ze willen doen in een lerende context. Ze bepalen m.a.w. zelf het wat, hoe en wanneer.

Maar ik miste in Peter’s verhaal toch de link met de bibliotheek en de informatievoorziening, zeker als ik het volgende citaat lees op de website:

AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept, een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.

Ik was overigens zeer onder de indruk de ruime openingstijden- en dagen. Als student/medewerker/docent kun je 363 dagen terecht in AGORA en van maandag tot en met vrijdag zelfs van 8 – 24 uur. Wauw! Voor wie meer wil lezen, check vooral de blogpost van Judith hierover. Wat ik na deze presentatie alleen maar wilde was een bezoek brengen aan dit gerenoveerde gebouw in de binnenstad van Leuven alleen al vanwege het feit dat er een ‘poefkespaleis’ in gevestigd is :-)

Na bijna twee volle dagen conferentie belandde ik die vrijdagmiddag ook nog bij een aantal sessies over eBooken. En tjonge tjonge, wat is dat toch een moeilijke kwestie. Hoe ze aan te bieden en uit te lenen en tegen welke kosten en de manier waarop, daar komen we in bibliotheekland maar niet uit. Zoals LibrarianBe in een tweet opmerkte: ‘Niet zo vreemd dat een goed aanbiedingsmodel voor e-boeken zo ingewikkeld is als je de fysieke ervaring wilt benaderen.’

Al met al een interessante conferentie waarbij vooral de kennismaking met Belgische collega’s en instanties een meerwaarde is ten opzichte van conferenties in Nederland. Dat verklaart wellicht ook het groeiende aantal deelnemers uit Nederland. Op naar Informatie aan Zee 2015!

NB: En ja, die fraaie kust omgeving van Oostende werkte zeer zeker mee aan een goede sfeer!

Een gedachte over “Bezocht: Informatie aan Zee 12 en 13 september @ Oostende

Reacties zijn gesloten.