Gezien: Yeah Yeah Yeahs @ Paradiso – Amsterdam 17/07/2013

Het was alweer een tijdje geleden dat ik Yeah Yeah Yeahs gezien had, om precies te zijn op Polsslag 2009. Op dat moment had ik nog geen cd van de band in de kast staan maar inmiddels is daar verandering in gekomen. Na Polsslag heb ik meteen It’s Blitz! gekocht. Daarna werd het stil rondom de band van zangeres Karen O maar dit jaar was er ineens een nieuwe cd. En ondanks dat ik daar niet meteen gecharmeerd van was, vond ik het wel heel leuk om ze nog eens live te zien. Een tweede keer op Pukkelpop zat er niet in want de band had het Belgische festival Dour op de touragenda staan. Dus voor mijn derde YYY optreden moest ik naar Amsterdam waar ik gelukkig wel gezelschap kreeg van Janneke. Voorafgaand aan het optreden heb ik nog twee keer de laatste cd beluisterd en weer moest ik constateren dat de single ‘Sacrilege‘ en titeltrack ‘Mosquito‘ voor mij toch echt de leukste liedjes waren.

Rond kwart over negen betrad mevrouw O met haar bandleden het podium van Paradiso. Geen flamboyante jurk dit keer maar een korte glitterbroek (met Kerstboomversiering aan de zijkanten) inclusief sokken van model ‘voetbalkousen’, stevige schoenen en glitterjasje. How cool is that? Very cool, in ieder geval koeler dan de geluidsmix van Paradiso die tijdens het eerste nummer op het balkon in ieder geval niet goed afgesteld bleek. Nou heeft Karen O sowieso al een schelle stem dus ik ben wel wat gewend maar ik vond het geluid niet geweldig en ondanks dat dit gedurende het optreden wel beter werd, bleek het niet top te zijn. De setlist was gevuld met veel, voor mij, onbekend (dus ook nieuw) werk en ik merkte dat ik vooral opveerde bij de up tempo nummers zeker als die van het kaliber ‘Zero‘ waren. En dan blijft het toch jammer dat ze ‘Date with the Night‘ niet meer zo vaak spelen, voor mij destijds de kennismaking met de band.

Bijzondere band, bijzondere zangeres, dat zeker maar als je vier cd’s hebt, is een setlist van amper 15 nummers best weinig. Toch wel een minpuntje net als het geluid. Maar ik heb me gelukkig wel vermaakt in fijn gezelschap en de volgende keer ga ik gewoon weer. Als is het alleen om te checken wat Karen O nu weer aan heeft!

3 gedachtes over “Gezien: Yeah Yeah Yeahs @ Paradiso – Amsterdam 17/07/2013

  1. Pingback: Lijstjestijd / Concerten 2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.