Gezien: The Levellers @ Nieuwe Nor – Heerlen 11/05/2013


Goh ja, The Levellers, die bestaan dus nog! Ik zag ze 20 jaar geleden voor het eerst tijdens mijn debuut bezoek aan Werchter in 1993. The Levellers waren stoer, alternatief en politiek geëngageerd en dat trok me wel in die tijd. Van het optreden zelf herinner ik me weinig (maar wel het heel warm was die dag, dat Bob Mould optrad met Sugar en Metallica headliner was) maar blijkbaar was ik toch zo onder de indruk dat ik de week erna een verzamelceedeetje van ze kocht inclusief toffe live nummers en tijdens mij eerste bezoek aan Londen een paar weken later kocht ik zelfs hun derde cd. In 2008 waren ze ook al eens in de Nieuwe Nor maar toen heb ik ze gemist. De ceedeetjes hebben de afgelopen jaren trouwens flink stof liggen happen in de kast maar ter voorbereiding op het concert van afgelopen zaterdag kwamen ze goed van pas.

De Nieuwe Nor was uitverkocht maar ik kon me amper 10 minuten voor het begin nog net tot links voor aan het podium worstelen waar ik de band de eerste 25 minuten voortvarend van start zag gaan. Alsof er geen 20 jaar voorbij waren gegaan. Enthousiast publiek dat danste en mee zong met alle nummers, heerlijk sfeertje. Na een half uurtje zakte het wat in en mijn buurman verzuchtte ineens: ‘Dit zijn zeker de nieuwere nummers…’. Want ja, The Levellers waren goed zaterdagavond maar dat had vooral te maken met oude krakers als ‘15 Years’ (Pinkpop 1995), ‘Liberty Song‘ en natuurlijk ‘One Way‘, zo lekker om die weer eens te horen. En ook leuk, de bandleden hadden er zichtbaar zin in!

Na afloop was het nog even heerlijk nagenieten met de indie disco party waarbij de dj’s zo aardig waren om wat bandjes te draaien die na The Levellers zorgden voor mijn muzikale ‘Britpop’ opvoeding. Fijn avondje weer, mede ook dankzij het gezelschap van good friends!

Een gedachte over “Gezien: The Levellers @ Nieuwe Nor – Heerlen 11/05/2013

  1. Pingback: Lijstjestijd / Concerten 2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.