Gezien: Diverse bands @ Repost Festival @ Nieuwe Nor – Heerlen 26/04/2013

Vroeger, ja vroeger, toen ik nog eindexamen van de Havo moest doen (eind jaren 80 dus) was ik vrijwel elke week te vinden in Femina, de tent die als ‘alternatief’ bekend stond want daar kwamen al die ‘new wavers’. Dat laatste ben ik in ieder geval nooit geweest (ik was meer een ska meisje) maar dat neemt niet weg dat ik New Wave muziek weet te waarderen, al ben ik dan niet zo ingewijd in het genre als de meeste aanwezigen in de Nieuwe Nor afgelopen vrijdag tijdens het Repost festival.

Misschien is dat wel de reden dat ik openingsband Electric Electric wel zo fijn vond klinken. Noise met een post-punk sausje en lekkere strakke drums, een soort Foals maar dan op steroïds, dat overduidelijk smaakte naar meer.
Dat deed Red Lorry Yellow Lorry dan weer niet. Bij vlagen klonk het allemaal best aardig en zou ik me nog kunnen voorstellen dat ik er een dansje op zou doen in Femina maar de zanger kwam wel erg saai en ongeïnspireerd over en dat sloeg ook over naar de zaal. Typerend in deze was dat de band twee keer terug kwam voor een toegift die niemand wilde horen. Dus bliezen de heren de aftocht ten faveure van ‘Killing an Arab‘ van the Cure met dank aan DJ Kitty.
De hoofdact van vrijdag was Chameleons Vox (vroeger: The Chameleons) en die wisten me bij vlagen wel te raken met hun fraaie psycho mix van new-wave en (daar zijn we weer) post-punk. En dat terwijl ik maar een enkel nummer van de band herkende. Fijn dat zij me wel in de ‘meetap’ modus kregen.

Mooi trouwens om te zien dat zo’n festival een bijna uitverkocht huis trekt. Goede reclame weer voor Heerlen en de Nieuwe Nor dat met dit soort leuke kleine festivals eveneens publiek van over de grens weet te trekken. De afterparty heb ik ten faveure van Remember Femina een luttele 200 meter verderop laten schieten, sorry DJ Kitty.

Om nog even terug te komen mijn middelbare school periode… Tot mijn verbazing stond een van mijn leraren uit die periode vrijdagavond in de Nieuwe Nor alle liedjes mee te zingen van Chameleons Vox. Kijk, dat had ik destijds nou nooit gedacht van hem, deze meneer is met terugwerkende kracht na 24 jaar in mijn achting gestegen :-) Speciaal voor mijn leraar van toen, een clipje uit 1985 bovenaan deze blogpost. Klinkt nog steeds goed en zo klonk het vrijdag ook!

