Gezien: Unchained Breathing @ Oefenbunker – Landgraaf 13/04/2013

De Heerlense metalcore band Unchained Breathing presenteerde zaterdagavond officieel hun nieuwe EP ‘Allspark’ (als limited edition te verkrijgen op usb stick!) in de Oefenbunker in Landgraaf. Dat deden de jongens niet zo maar, als support waren maar liefst drie bands geprogrammeerd die de bijna volle zaal in Landgraaf mochten opwarmen. Het was voor mij alweer jaren geleden dat ik in de Oefenbunker was. Maar dit blijkt een aardig zaaltje te zijn geworden voor beginnende of kleinere bands. Het publiek staat zowat op het podium wat het knusse gevoel versterkt.
Zaterdagavond stond dat publiek tijdens het optreden van Unchained Breathing overigens niet zo dicht op het podium want pfeh, wat gaat het tijdens zo’n optreden flink tekeer in de zaal. De karatetrappen vlogen je zowat om de oren (net als het rondslingerende bier) en iemand solliciteerde voor ‘Sterkste man van Landgraaf’ door met een grote ijzeren ton te zwaaien dus ondergetekende stond tijdens het 40 minuten durende concert heel saai achteraan.

Ik zag de band een keer eerder, in augustus 2012 op het Booch! Festival maar daar viel het optreden wat tegen mede door het slechte geluid. Ik was daarom erg benieuwd of het me dit keer wat meer kon bekoren en gelukkig, dat kon het. Sowieso + 1 voor het enthousiasme van de vijf jongens die met heerlijke Limburgse tongval meermaals het publiek bedankte en zichtbaar in hun nopjes waren en stuiterend over het podium vlogen. Ik had vooraf wat nummers beluisterd en was vooral gecharmeerd van de songs waarbij de ene zanger (Conner van Dijk) afwisselt met de ander (Davy Smeets). Dat bleek ook live het geval want het zorgde naar mijn bescheiden mening voor de broodnodige afwisseling die ik doorgaans weleens mis bij deze muziek. Die afwisseling maakt de songs van Unchained Breathing wat mij betreft ook net ietsje toegankelijker ook voor de niet geoefende metal luisteraar. Maar wellicht dat de band daar nu net niet op zit te wachten :-)
Tijdens ‘Energon’ kreeg de band er trouwens nog een gastzanger bij. Daniel van de inmiddels ter ziele gegane band Disposed to Mirth mocht het feestje meevieren.

Min: live klinkt het allemaal wat rommeliger dan op die eerder genoemde usb stick. Top: de samples die het geheel een elektronisch tintje meegeven én de dubbele vocalen.

Tip: Check de nieuwe clip van song ‘The Extortionist‘. En zoiets komt dus gewoon uit Heerlen! Check it out on Facebook.

NB: Dit verslag verscheen ook op De Afgrond.

