Bezocht: IPON 2013 @ Jaarbeurs Utrecht 11/04/2013

2606362543_1598e7efc0_oAfgelopen donderdag bezocht ik voor de tweede keer het IPON congres waarbij IPON staat voor ICT Platform Onderwijs Nederland maar ik heb inmiddels begrepen dat de I voortaan voor Innovatie staat. Anyway, de laatste keer dat ik dit congres bezocht was alweer een tijdje geleden (april 2009) en verhip, wat is zo’n blogarchief dan toch handig :-)
Maar oh jee, ook toen beklaagde ik me al over het feit dat IPON plaatsvindt in een grote hal van de Jaarbeurs waardoor het altijd rumoerig is. Alsof je een presentatie moet bijwonen terwijl je op een receptie bent, zoiets dan toch. Helaas ging de keynote van John Moravec op donderdag dan ook verloren in het geroezemoes, sorry John. Ik maak het hier met een linkje goed, ok?

De rest in een notendop:

Daarna door naar een leuke presentatie van Olaf de Groot over Flipping The Classroom. Ok, een bekend gegeven maar Olaf presenteerde het wel op een dusdanige manier dat het een mooi overzichtelijk geheel was voor zowel bekenden als onbekenden met dit fenomeen. Zijn presentatie staat hier en daar kun je ook nog een aantal interessante linkjes in terugvinden.

De volgende workshop ging over BYOD oftwel Bring Your Own Device. Ik had een praktisch verhaal over ‘devices in de klas/les verwacht maar het bleek om droge kost te gaan, oftewel netwerkverbindingen, wifi netwerken. Niet interessant voor mij dus stiekem weggeglipt na 20 minuutjes.

Eduapp won op woensdag de IPON Innovation award en bij toeval kwam ik bij de Apple stand terecht bij een presentatie over dit concept. Marieke van Osch nam ons mee in de wereld van educatieve apps en probeerde ons uiteraard te verleiden tot het nemen van een betaald account. Toch eerst maar eens de gratis variant testen.

Bij het uitgeversdebat ging het over eContent, digitale studieboeken en wat al niet meer. Zes uitgeverijen hadden daarom zes panelleden naar Utrecht gestuurd die volgens mij vooraf via Twitter hadden afgesproken wat de dresscode zou zijn (jeans, hemd (lichte kleur), colbert (maar geen das) en bruine of zwarte schoenen, dat u het even weet). Meest opvallende uitspraak tijdens het debat: het onderwijs geeft aan dat het veel digitale uitgaves nog teveel lijken op het papieren boek (de digitale extra’s ontbreken) maar volgens een van de heren is uit onderzoek gebleken dat van de digitale extra’s nog niet veel gebruik wordt gemaakt.

Ok, door naar de workshop ‘Bent u klaar voor het onderwijs van 2020’? maar dat bleek dus van een commerciële partij te zijn. Maar gelukkig, gezien de trends die genoemd werden ben ik ruimschoots klaar voor dat onderwijs want naar mijn idee werd er vooral over de trends van nu gesproken. Tip” check het Horizon Report 2013.

Als laatste heb ik nog de workshop ‘Welke 21st Century Skills zijn belangrijk voor u? Uw visie op sociale media’ van Marcel Kesselring bezocht. Zijn presentatie staat online en wat ik hiervan heb meegenomen is: – Waar blijft een leerlijn Mediawijsheid? Nu gaat men in het onderwijs vaak van project naar project (denk aan Week van de Mediawijsheid) maar er moet samenhang komen.

Conclusie: hartstikke fijn dat dit congres nog steeds gratis is (bij voorregistratie) maar ik geloof dat ik het toch fijner zou vinden om iets te betalen zodat er meer geïnvesteerd kan worden in de ruimtes/theatertjes en de workshops meer tot hun recht komen. Dit jaar heb ik ook weinig nieuwe dingen gehoord maar hé, herhaling is de kracht van onderwijs dus mij hoor je vooralsnog niet mopperen.

NB: Foto gevonden via Flickrcc, gemaakt in Mongolië. Wat een schatjes hè?

Een gedachte over “Bezocht: IPON 2013 @ Jaarbeurs Utrecht 11/04/2013

  1. Als men verder wil praten en de beurs geeft teveel afleiding of is te lawaaierig en te druk, dan kan een Business Lounge een goede oplossing bieden.
    Business Lounges bieden alles wat je nodig hebt en hebben nog meer extras zoals administratieve hulp, de mogelijkheid om te printen, scannen en kopiëren, gratis WiFi en gratis drankjes.
    Een Business Lounges hoeft niet van te voren gereserveerd te worden, men is er altijd welkom. Ik gebruik met de handels beursen in de Jaarbeurs deze van Regus, die is op loop afstand. Misschien een ideetje? http://www.regus.nl/locations/office-space/utrecht-central-station#sthash.KPPtHtpJ.dpuf.

Reacties zijn gesloten.