Gelopen: Dommelloop @ Eindhoven 28-03-2013 (1 t/m 14)

882729_10200392164742913_1621837963_oDe laatste hardloopupdate op dit weblog dateert alweer van eind december. De titel van de blogpost was ‘doel bereikt’ en sloeg op het feit dat ik na een aantal maanden blessureleed weer vijf kilometer kon hardlopen. Het eigenlijke doel was een vijf kilometer wedstrijd op 31 december maar de avond ervoor besloot ik al dat ik helemaal geen zin had om een wedstrijd te lopen dus heb ik heerlijk in de ochtend een rondje in mijn uppie gelopen. Maar dat was dat ook de reden dat er destijds geen wedstrijdverslagje verschenen is.

Maar degenen die me volgen via Twitter en/of Facebook hebben het onlangs gezien, ik heb bij de Dommelloop in Eindhoven de 10 kilometer wedstrijd gelopen op donderdag 28 maart. Ok, dat lijkt alweer een eeuwigheid geleden en dat is het ook maar beter laat dan nooit een verslagje van dit gebeuren.

In de afgelopen maanden heb ik het hardlopen zo goed mogelijk weten te proppen tussen mijn werkzaamheden in Eindhoven en mijn sociale uitspattingen zoals concerten, avondjes thuis chillen en stappen en ik kan wel zeggen dat me dat aardig gelukt is met gemiddeld drie keer in de week hardlopen. De snelheid was nog niet om naar huis te schrijven en langer dan 42 minuten had ik een aantal weken geleden nog niet gelopen. Tot het moment dat twee enthousiaste collega’s van mijn werk me vroegen of ik interesse had om de Dommelloop te lopen. En dan niet de 5 maar de 10 kilometer. Mijn eerste reactie was: ‘nee, dat kan ik niet, daar heb ik te weinig voor getraind’. Maar ze waren zo enthousiast en zo overtuigd dat ik die 10 vast ook ging redden dat ik er zelf ook enthousiast van werd. Beloofd dat ik in ieder geval zou meedoen maar dat ik het van de trainingen liet afhangen welke afstand.

Maar ach, in de twee weken daarna liep ik een keer 62 minuten, 69 minuten en 59 minuten. Klaar voor de 10 dus! Het weer was me goed gezind want het was circa 4 graden (de start was om 18.30 u. ’s avonds) en het sneeuwde zelfs een beetje :-) Mijn collega’s gingen voor 54:59 maar dat was voor mij onhaalbaar dus ik besloot op mijn eigen tempo te vertrekken. Maar niet voordat ik tijdens het inlopen Maurice tegen het lijf liep. Mijn held / haas van de halve marathon in 2009 in Eindhoven. Dank voor support bij start en de eerste ronde!

Het parcours was makkelijk, vier keer een rondje van 2,5 kilometer (dat was ook een van de redenen waarom ik me had laten overhalen, ik ben namelijk erg goed in rondjes lopen, iets met focus denk ik en weten wat je te wachten staat!) en ik kende het parcours ook op mijn duimpje omdat ik er vaak vertoef in een Fontys gebouw of er wandel op weg naar mijn werk. En helemaal geweldig, ik mocht vier keer langs de nieuwe bibliotheek lopen en vier keer het Limbo pad waar het parcours zowaar een heel klein beetje glooide. Vanaf de start liep het al makkelijk, ik liep een rondje van exact 6 minuten maar de rest allemaal daaronder en het bleef gewoon makkelijk gaan. Nou ja, in de vierde ronde viel dat glooiende stukje mij ook zwaar maar ik haalde nog voldoende lopers in en dat motiveerde behoorlijk. Mijn collega’s liepen uiteindelijk 52:18 en waren verbaasd toen ze mij amper twee minuten daarna al richting finish zagen komen. Bam, binnen na 54 minuten en 52 seconden (officiële tijdmeting). Wie had dat gedacht? Ik niet want ik was vooraf bang dat ik boven het uur zou lopen en laatste zou worden. De cijfertjes!

Sinds de Dommelloop heb ik trouwens alweer drie keer een 10 kilometer gelopen en aangezien ik ook weer aan het fitnessen ben (fietsen en aan gewichten hangen) wordt het wellicht hoog tijd dat ik de doelen van vorig jaar weer eens uit de kast haal. Wordt vervolgd…

3 gedachtes over “Gelopen: Dommelloop @ Eindhoven 28-03-2013 (1 t/m 14)

  1. Super….!! Kom maar op met die doelen.
    Kunnen we meteen bekijken wanneer die haasklus uitgevoerd moet ;)

  2. Pingback: Gelopen: Halve Marathon @ Eindhoven 13/10/2013 (15 t/m 42) | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.