Gezien: Foals @ Live Music Hall – Keulen 20/03/2013

Eindelijk, ik heb tijd gevonden om een verslagje van Foals te schrijven. Afgelopen woensdag was het alweer mijn vijfde weerzien met deze Engelse band die ik in 2008 voor het eerst live zag. Volgens Wikipedia speelt Foals: indie rock, math rock en dance-punk. Nou, daar kan ik me wel in vinden zeker als je het allemaal bij elkaar gooit en dat doet Foals.

Nu mijn weblogarchief weer compleet is maak ik meteen gebruik van dat feit om wat citaten van eerdere concerten op te zoeken:
Polsslag april 2008: De heren van Foals wisten zich onder aanvoering van zanger Yannis Philippakis niet echt een houding te geven maar desondanks klonk hun hoekige indierock heel aardig met de vlotte singles als uitschieters naar boven.
Pukkelpop 2008: Geen beschrijving gevonden…
Pukkelpop augustus 2010: Mathrock op zijn best en oh, wat hebben ze veel bijgeleerd in de afgelopen twee jaar.
Botanique november 2010: Hetgeen gisteren de meeste indruk op me maakte is de schijnbare onverschilligheid waarmee deze nog jonge band (ik schat dat de gemiddelde leeftijd een jaartje of 25 is) deze muziek live weet te brengen. Men wisselt net zo makkelijk van ritmes als anderen van sokken en dat vind ik live altijd een geweldige belevenis.

Je ziet, ik ben best een beetje fan en na het beluisteren van hun derde cd ‘Holy Fire‘, was ik heel benieuwd wat Foals in de afgelopen jaren weer had bijgeleerd. De Live Music Hall was die woensdagavond in ieder geval stijf uitverkocht. Leuk voor het voorprogramma, Jagwar Ma, volgens de NME en Indindo the next big thing op muziekgebied maar dan toch niet voor mij. Arrogante vals zingende zanger, bliepjes uit een computer en matige songs op de twee singles na.

Nee, dan Foals! Zij trapte af met de opener van het laatste album ‘Prelude’ en prompt was ik geboeid. Hun gitaar geluid live is zo ontzettend mooi en zo karakteristiek voor Foals, echt genieten geblazen. De setlist was een mooie mix van oud en nieuw werk en van dat laatste vond ik vooral ‘My Number’ en ‘Providence’ erg gaaf. Het laatstgenoemde nummer heeft die typische tempowisselingen die mij al vanaf het moment dat ik de eerste keer kennis met ze maakte zo weten te raken. Zanger Yannis Philippakis bleek in 2008 nog een verlegen jochie maar daar is vijf jaar later niets meer van te merken. Hij zweepte de boel op het podium op, sjeesde met gitaar door de zaal en bij de laatste toegift, prijsnummer ‘Two Steps, Twice‘ leek het hem wel leuk om op de bar te gaan staan. Tot groot genoegen van het publiek dat over het algemeen iets jonger was dan ondergetekende * slik * en vooral midden voor het podium behoorlijk los ging op de wat snellere nummers. Foals maakt overigens ook best rustige nummers maar die wisten ze naadloos in de setlist te schuiven zonder dat het ook maar een moment inzakte.

Na dik anderhalf uur was het uit met de pret maar gelukkig hebben we de cd’s nog en jippie, ze staan in augustus voor de derde keer op Pukkelpop. Tot snel!

3 gedachtes over “Gezien: Foals @ Live Music Hall – Keulen 20/03/2013

  1. Weird: ik dacht dat ik Foals ook pas net als jij voor de eerste keer had gezien op Polsslag. Maar nu ontdekte ik vanochtend dat ze in mijn jaarlijstje stonden van beste concerten… in 2007! Blijkt dat ik ze al in november van dat jaar heb gezien op London Calling. Kan ik me totaal niets meer van herinneren, straks even op zoek naar mijn verslag. Op die editie was Edwin ook en hij heeft de band (eveneens) jou aanbevolen. Dat las ik dan ik weer hier: https://dannielleq.wordpress.com/2007/11/03/pabo-calling/

  2. Pingback: Lijstjestijd / Concerten 2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.