Gezien: Atari Teenage Riot @ Nieuwe Nor – Heerlen (22/12/2012)


Beter laat dan nooit, daar zal ik maar mee beginnen want met het schaamrood op de kaken verschijnt een dikke week na het concert van Atari Teenage Riot in de Nieuwe Nor Heerlen pas een verslagje van mijn hand. Dat had overigens niets te maken met het optreden en mijn oordeel hierover maar puur met tijdgebrek. Zelfs met de rustige Kerstdagen had ik andere dingen te doen.

Als je het over rustig hebt, heb je het trouwens niet over Atari Teenage Riot. Ondanks dat Indindo ze al meermalen al gezien en ik wist dat deze band nogal tekeer kan gaan wat betreft geluidsvolume dacht ik dat het wel mee zou vallen. En ach, ik heb toch al best veel concertjes gezien, zou dit nu echt een stuk harder zijn dan een gemiddelde band? Euh ja dus. En gelukkig voor ondergetekende waren er meer dan voldoende oordoppen aanwezig bij de garderobe want de eigen exemplaren lagen thuis.

Er was geen voorprogramma op verzoek van de band maar dat weerhield de band er niet van om pas tegen 22.30 u. het podium van de Nieuwe Nor te betreden. Gelukkig was er daardoor wel voldoende tijd vooraf om bij te praten met een aantal usual suspects (* Zwaait naar Marco, Helen, Paul, Eddy, Robert en Barry *). Vooraf had ik een paar nummers geluisterd en de Digital Hardcore (waar ik nog nooit van van gehoord oeps maar het is dus een subgenre van de Hardcore Punk, dat u het even weet) van deze Berlijnse band kon mij via YouTube best bekoren. Anyway, live staat deze band anno 2012 met twee heren en een dame op het podium die elkaar afwisselen met zang en achter de ‘bliepjes machine’ staan. De band bestaat sinds 1992 maar het enige originele bandlid is Alec Empire, zie Wikipedia voor uitgebreide informatie.

Ondanks dat ik geen enkel nummer herkende en het allemaal snoeihard (want daar was geen woord van gelogen!) over het publiek werd uitgestort bleek het Atari Teenage Riot geen enkel moeite te kosten om mijn bijna 1,5 uur geboeid te laten luisteren én kijken. Lekkere techno, heerlijke schreeuwerige stemmen en afwisseling genoeg vanwege het al eerder genoemde wisselen van zanger en/of zangeres.

Fijne en heel bijzondere afsluiter van het muziekjaar 2012, op naar 2013!

NB: Meer over dit concert lees je bij Indindo en Headmusic.

