Opbouwen na een blessure (36 t/m 43)

Het is alweer een tijdje stil op dit weblog wat betreft mijn hardloopactiviteiten. Tijd voor een nieuwe update!

Nadat ik de Tilburg Ten Miles uit mijn hoofd moest zetten vanwege een voetblessure (zie deze update) bleek al snel dat de halve marathon in Eindhoven ook onhaalbaar was. Balen! Maar het goede nieuws was dat ik na vier weken niet hardlopen wel pijnvrij was. Van de sportarts mocht daarom weer langzaam gaan opbouwen in week 36. Oh ja, zijn conclusie was dat het om een stressfractuur ging, ook wel een vermoeidheidsbreukje genaamd. Dat was een primeur voor me want ik heb in de afgelopen jaren al wat blessures gehad maar deze kende ik nog niet. Anyway, na drie trainingen van 4×3 minuten en twee trainingen van 4×4 minuten ging het weer mis. Het voelde niet lekker dus ik besloot weer rust te nemen.

Overigens had ik ook nog de mogelijkheid om een botscan te laten doen door de sportarts in het ziekenhuis om zeker te weten dat het om een stressfractuur ging maar omdat hij vrij zeker van zijn zaak was heb ik daar vanaf gezien. En een geluk bij een ongeluk, ik had het in die rustweken zo druk op het werk en met andere zaken dat ik niet eens tijd voor hardlopen had.

Waar ik wel tijd voor had was de aankoop van een goede fietsbroek- en helm :-) In de afgelopen weken ben ik dan ook een aantal keren gaan fietsen cq mountainbiken ter vervanging van het hardlopen. En geloof het of niet, ik vind het nog best leuk hoor. Zeker als je zo’n mooi natuurgebied om de hoek hebt liggen! Maar oude liefde roest niet want wat begon het te kriebelen toen ik langs de kant in Eindhoven diverse bekenden aanmoedigden bij de halve en hele marathon…

Maar er wordt inmiddels alweer opgebouwd. Na 4,5 week looprust heb ik in week 42 drie trainingen van 4×2 minuten afgewerkt en vorige week liep ik drie trainingen van 4×3 minuten. Het gaat super lekker en ik moet mezelf echt dwingen om niet meteen 10 minuten of een kwartier te lopen. Het zou in ieder geval mooi zijn om aan het einde van het jaar weer 5 km te kunnen lopen. Mooi doel is dan ook de Oudejaarsloop in Heerlen die voor de eerste keer wordt georganiseerd op (juist) 31 december 2012. Start en finish bij mij om de hoek, wat wil een mens nog meer?

Nou, morgen bijvoorbeeld weer een stukje langer hardlopen :-)

9 gedachtes over “Opbouwen na een blessure (36 t/m 43)

  1. klinkt weer op de goede weg. Veel plezier tijdens de weg terug naar lange afstanden…… :)

  2. Nu de tijd nemen om op te bouwen, des te langer kun je er straks van genieten. Je blijft in ieder geval ook sportief actief.

  3. Dat fietsen vond ik ook best leuk om te doen en wil ik er oom zeker (’s zomers) inhouden. Mooi dat je natuurlijk weer aan het lopen bent. Hou het heel

  4. Als beginner kijk ik graag op internet rond hoe anderen het doen, hoe ze weer opbouwen en welke schema’s ze gebruiken. Zo kwam ik bij jou en meng ik me in het gedruis hier. ;-)
    Succes met het starten!

Reacties zijn gesloten.