Gezien: Crippled Black Phoenix @ Nieuwe Nor Heerlen 19/10/2012


Best tricky, naar een concert gaan van een band die je niet kent en waarvan je vooraf ook geen enkel nummer hebt beluisterd. Zonder enige voorkennis maar getriggerd door de termen ‘prog-rock’ en ‘psychedelica’ vertrok ik gisteravond naar de Nieuwe Nor waar Crippled Black Phoenix ook nog eens 2,5 uur lang zou spelen. Oei, als ik dat maar zou volhouden… Laat ik mijn verslagje daarom maar beginnen dat ik het concert zonder enige moeite helemaal heb uitgestaan en dat zegt wellicht al genoeg. Ik zal jullie niet vervelen met de huidige bandbezetting van Crippled Black Phoenix, daar mag je zelf even naar Googelen maar gezien Wikipedia hebben de bandleden hun sporen al ruimschoots in andere bands verdiend.

Iets na 21.30 u. betraden de zeven leden van Crippled Black Phoenix het podium van de Nieuwe Nor om dat pas iets voor 0.00 u. te verlaten. Een indrukwekkend lange setlist die geen moment verveelde! Het begin was bedwelmend en spacy, daarna kregen de nummers een heerlijk rauw rockrandje. Op het moment dat ik me realiseerde dat de zanger wat betreft uiterlijk eigenlijk best veel op Nick Cave leek zette de band een cover in. Juist, The Weeping Song van Nick Cave, het enige liedje dat ik van deze artiest van voor tot achter kan meezingen (origineel hier). Maar in de uitvoering van gisteravond bijna net zo mooi! En had ik het Pink Floy gitaartje al genoemd? Gaaf!

Verrassend sterk concert van een band waarvan ik zeker weten the back catalogue eens ga checken. In de categorie ook mooi: check deze.

NB: In het YouTube filmpje boven deze post heeft de band een andere zanger mocht je de gelijkenis met Nick Cave niet zien :-)

4 gedachtes over “Gezien: Crippled Black Phoenix @ Nieuwe Nor Heerlen 19/10/2012

  1. Ik was er ook bij, en ja het was geweldig. Geweldige band, sound en interessante persoonlijkheden. Alleen jammer dat ze een paar oude pareltjes niet speelden. Maar man, dit was een concert dat me heel mijn leven zal bij blijven.

Reacties zijn gesloten.