Gezien: School is Cool en Puggy @ Nieuwe Nor Heerlen 17/10/2012


Hé, School is Cool, was dat niet dat Belgische indiepop bandje dat op Pukkelpop 2010 speelde na het winnen van Humo’s rock rally en pas amper een jaar bestond? Ja, dat zijn ze en hun debuutalbum Entropology kwam uit in november 2011. Gisteravond bracht dit ze voor de tweede keer naar Nederland en de Nieuwe Nor Heerlen had de primeur.

Maar niet voordat voorprogramma Puggy liet horen dat zij ook behoorlijk wat in hun mars hebben. Het trio heeft roots in Frankrijk, Zweden en Engeland maar beschouwt zich toch als een bandje uit Brussel omdat de bandleden elkaar daar hebben leren kennen. Ik had nog nooit van ze gehoord maar ze bestaan al sinds 2004 en hebben al twee albums achter hun naam. Goed op elkaar ingespeeld dus en dat hoorde je gisteren terug in de strakke set van iets meer dan een half uur. Poppy, dansbaar, lekker orgeltje met af en toe een bombast riedeltje à la Muse. Tel daarbij op dat ze alle drie een lekker potje konden zingen en hun songs een kop en een staart hadden en dan weet je dat dit geen standaard voorprogramma was. Dat was ook te merken aan de publieksreactie en dat deed de goedgeluimde bandleden zichtbaar goed. En zo klinkt Puggy.

Een ideaal voorprogramma voor de goedgevulde Nieuwe Nor waar het publiek iets na 22.00 u. goed opgewarmd de zes School is Cool leden begroetten. Vier jochies en twee meisjes maar help, zie ik daar een viool? Sinds Arcade Fire ben ik daar bij indie bands namelijk een beetje allergisch voor maar gelukkig, het instrument wordt functioneel gebruikt. Het maakt School is Cool overigens geen standaard indie bandje (ook dankzij de xylofoon) en dat valt dan ook wel weer te prijzen. School is Cool oogt en klinkt fris en had er woensdagavond zin in. Er werd op lieflijke wijze geconverseerd met het publiek maar als de eerste tonen van de liedjes klonken was dat lieve imago er snel vanaf. Op hun best vond ik School is Cool als ze hun avontuurlijke liedjes een snufje ‘jaren 80’ (denk Nena bij prijsnummer Warpaint) meegaven. Maar ook heel fraai, de eerste toegift die akoestisch werd uitgevoerd tussen het publiek.

Het was weer een mooie avond in de Nieuwe Nor!

2 gedachtes over “Gezien: School is Cool en Puggy @ Nieuwe Nor Heerlen 17/10/2012

  1. Hey, Puggy, ik heb daar welgeteld één poppy liedje van staan tussen mijn mp3’s (Something you might like). Heel toevallig op gebotst en vond het meteen een heel zonnig liedje waar ik instant blij door word. Zal ze ook ff volgen :-)
    School is Cool zonder Nele en meteen vervangen door twee meisjes ! Een kleine maand geleden kwamen ze naar mijn thuisstad voor een verrassingsconcert en heb daar echt heel erg van genoten. Fijne groep idd !

  2. @Chris: Puggy heeft me echt verrast. Ik denk dat er mensen in de zaal zijn geweest die gezien de publieksreactie het voorprogramma beter vonden dan de hoofdact.

Reacties zijn gesloten.