Bezocht: SHB studiemiddag Informatievaardigheden en Didactiek @ Utrecht 12/10/2012

Ach ja, dat kon er vorige week ook nog wel bij. Na een studieochtend van de DMR, een bezoek aan de Zeeuwse bibliotheek en de Dag van de Medezeggenschap sloot ik mijn rondje Nederland vrijdagmiddag af in Utrecht. Daar organiseerde de SHB (Samenwerkingsverband Hogeschoolbiblioheken) een bijeenkomst over Informatievaardigheden en Didactiek. Door het grote aantal aanmeldingen (en dat voor een vrijdagmiddag) waren er twee sessies die je bij kon wonen.

De eerste was van Jos Fleuren en Lieke Haverkort, beiden werkzaam bij de HAN, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Met name Jos vertelde iets over de opzet van de workshops Informatievaardigheden en hoe ze dit bij de HAN hebben aangepakt. Lieke was er voor de vragen na afloop.

In 2007 zijn ze ‘gewoon’ gestart met het aanbieden van workshops aan instituten en hun studenten zonder te weten welke haken en ogen er allemaal aan zo’n project zouden zitten. Al snel volgde een didactische cursus, een reader en een werkboek. Om dit alles te promoten kreeg elk instituut een gratis pilot aangeboden. Na evaluatie bleek dat studenten de workshop saai en omvangrijk vonden. Dat viel ongeveer samen met de 23 dingen cursus die de informatiespecialisten volgden en het gevolg was dat de workshop daarna digitaal via het intranet en een Sharepoint omgeving te benaderen was en nog steeds is.

Inmiddels zit de workshop in het pluspakket en heeft de werkgroep 0,6 FTE tot haar beschikking. Overigens is de introductie en de instructie van de studiecentra wel nog gratis (basispakket dus). Door de workshop is het contact tussen bibliotheek en opleiding een stuk intensiever geworden. De workshop is gekoppeld aan het curriculum van de student en informatiespecialisten zijn betrokken bij het geven van feedback op de zoekresultaten en bij de beoordeling. Er wordt zowel op het proces als op de resultaten beoordeeld aan de hand van de zogenaamde ACRL normen (via Loowi). Ook worden er inmiddels trainingen gegeven aan docenten in het kader van ‘train de trainer’.

Wat ik mooi vind is dat de workshop inclusief twee contactmomenten circa 8 uur beslaat. Dat betekent dat de student er zeer intensief mee bezig is. Toch andere koek dan de gebruikelijke 1,5 uur die ik uit het verleden gewend ben… De workshop omgeving zelf vond ik persoonlijk vrij saai en dat zoekscherm van Sharepoint helpt ook niet echt mee. Wel interessant om de overeenkomsten tussen HAN en Fontys te zien want ook al zijn we allemaal bezig het wiel uit te vinden, we gebruiken grotendeels dezelfde spaken.

Ik vond het vanuit de SHB overigens wel een misleidende titel want van de didactische kant van het verzorgen van deze workshops heb ik weinig teruggezien in deze presentatie. Gelukkig kwam dat in de tweede workshop ‘Brein leren en Activeren’ van Thérèse de Leeuw Schellekens van de Katholieke Pabo Zwolle iets meer naar voren.

De workshop had drie doelen: meer inzicht in hoe mensen leren, suggesties voor didactische werkvormen en zelf ervaren. Dat eerste heb ik niet zo meegekregen (en nee, ik heb niet zitten slapen) maar die andere twee doelen zijn ruimschoots bereikt. We kregen van Thérèse heel veel praktische tips maar moesten ook zelf aan de slag.

Wat ik nog opgepikt heb:
@ Herhalen is belangrijk voor leren.
@ Fixed of growth mindset.
@ Uitstraling is belangrijk.
@ Verschillende leervragen, verschillend publiek, leerstijlen voor voorkeuren.
@ Verbied smartphones niet maar zet ze in bij de les.
@ In een collegezaal moet je met andere opdrachten werken dan in een kleinere groep.
@ Activeren van voorkennis: niet alleen vragen maar door uitwisselen, post its met kernwoorden, antwoorden op vragen door positie te kiezen in de hoeken, doe eens een quiz, stellingen (briefjes rood/groen).

Wat ik een keer in de praktijk wil gaan uitvoeren is het activeren van voorkennis maar dan niet door de standaard ‘stel een vraag en krijg een antwoord’ maar door het uitwisselen van ervaringen tussen de cursisten onderling.

En dat is precies waar Thérèse ons die middag wilde hebben: dat we met een goed voornemen naar huis zouden gaan. Dat is in mijn geval dus gelukt!

Advertenties

3 gedachtes over “Bezocht: SHB studiemiddag Informatievaardigheden en Didactiek @ Utrecht 12/10/2012

  1. Leerzame middag, maar aanpak van doelgroep (studenten) bij ‘Brein leren en Activeren’ is voor verbetering vatbaar. Wij hebben te maken met generatie Y die eigenwijs is, ongeduldig, alles digitaal wil, gratis etc.

  2. @Indra: Alle aanwezigen daar hebben toch te maken met generatie Y? En Thérèse geeft volgens mij ook les aan studenten toch? Ik vond haar workshop in ieder geval heel interessant.

  3. Pingback: Bezocht: SHB studiemiddag Informatievaardigheden en Didactiek ... | Informatievaardigheid | Scoop.it

Reacties zijn gesloten.