Gezien: Graham Coxon @ Luxor Keulen (16-09) en Melkweg Amsterdam (18-09)


Tja, twee keer in drie dagen een van je favoriete artiesten zien, is dat gek? Nee hoor, want Graham Coxon (voor wie hem niet kent, hij is de gitarist van Blur) stond al een paar jaar op mijn verlanglijstje aangezien het alweer zes jaar geleden was dat ik hem voor het laatst live zag optreden als solo artiest. Het reunië optreden van Blur in Hyde Park Londen in juli 2009 telt uiteraard niet mee.

Sinds dat laatste solo concert in 2006 zijn alweer solo album nummer 7 en 8 uitgebracht en het laatste (A+E) bracht deze Britse indie celebrity die solo een stuk steviger klinkt dan met Blur (denk: indie rock, punk rock) eindelijk weer eens naar het vasteland. Voor Graham’s begrippen een uitgebreide tournee want ik had afgelopen vrijdag ook nog naar Brussel kunnen afreizen. Hleaas kreeg ik niemand zo gek om mee te gaan.

Anyway, het bleef bij Keulen en Amsterdam en aan de hand van een aantal steekwoorden beschrijf ik hieronder de verschillen en de overeenkomsten:

De zaal: In de Luxor passen hooguit 300 man terwijl de Oude Zaal van de Melkweg drie keer zo groot is of in ieder geval lijkt. Het leek alsof er bij het concert in Amsterdam meer bezoekers waren maar voor iemand die met Blur voor 50.000 toeschouwers speelt was het aantal bij beide concerten ‘peanuts’.
Het geluid: In Keulen was het geluid loeihard en dacht ik voor de eerste keer: oordoppen NU! In Amsterdam was het ook hard maar net iets meer in balans.
Het publiek: De laatste concerten die ik in Nederland zag werden vaak overstemd door kletsend publiek. Tot mijn grote genoegen was dat in Amsterdam dit keer niet het geval. Het publiek in Amsterdam was zelfs veel uitbundiger dan dat in Keulen en dat kwam de algemene sfeer ten goede. Het verschil zat hem in aantal Engelsen, die waren in Amsterdam meer aanwezig.
De setlist: Die was, voor zover ik me dat kan herinneren nagenoeg gelijk al speelde Graham in Keulen onaangekondigd een nummer waarvan de band niet eens leek te weten dat het op het repertoire stond.
Graham zelf: Mister Coxon was tijdens beide concerten goed geluimd en murmelde zoals altijd zachtjes met de meisjes front row of wisselde inside jokes met zijn bandleden uit. Maar op Twitter maakte hij wel melding van het optreden in Amsterdam maar niet van dat in Keulen. Maar ja, in Amsterdam kreeg hij dan ook een paar gestreepte sokken kado :-)

En welk optreden ik nu beter vond… Moeilijk maar als ik echt moet kiezen dan toch Amsterdam en dat ligt puur aan de publieksreactie en de sfeer in de zaal. En nu maar hopen dat het niet weer zes jaar duurt voordat ik hem weer live zie!

Meer over het concert in Keulen lees je bij Headmusic.

