Pukkelpop 2012 napret

Oh jee, wat doe ik mezelf toch elk jaar weer aan, een napret blogpost plaatsen over Pukkelpop. Ik heb inmiddels al diverse varianten achter de rug en twee jaar geleden heb ik het mezelf wel heel erg makkelijk gemaakt door bij iedere band die ik gezien had een karakteristiek woord te plaatsen plus een top vijf samen te stellen. Tja, hoe ga ik het dit jaar eens doen…

Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel gezien. De belangrijkste reden daarvoor is dat het gewoon te heet was. En ja, ik mag niet zeuren over het weer maar oh my, als het buiten 33 graden is en je staat in een tent naar een leuk bandje te kijken en je gaat na het optreden naar buiten en denkt: ‘hm, lekker fris hier’, dank kun je je voorstellen dat ik niet zoveel naar bandjes in tentjes ben gaan kijken. En ik was dan ook altijd weer erg blij als de zon onder ging (zie foto).
Een andere reden is dat B en M (mijn mede Pukkelpop gangers) een iets andere muzieksmaak hebben als ik. So what, hoor ik je denken maar sinds vorig jaar ben ik niet meer zo enthousiast om ergens alleen heen te sjouwen. Dus deden we alle drie water bij de (speciale) biertjes en allez hoppa, mijn scores van Pukkelpop 2012 op een schaal van 1 tot en met 10 waarbij de bandjes in chronologische volgorde staan…

Donderdag:
Zornik kan ik niet beoordelen want die heb ik op de main stage alleen in de verte gehoord. Maar hé, dat klonk best goed en ik verheug me dan ook op hun optreden binnenkort in de Nieuwe Nor. Eens kijken hoe ze het op een klein podium doen. #rock

The Jezabels scoren een 7 vanwege de fijne dromerige liedjes maar de zang leek wel erg op Kate Bush. Sowieso een +1 voor dit optreden in de Maquee omdat ik amper twee uur na de start van het festival reeds een complete groepsfoto met acht vrienden konden maken. Best bijzonder want we spreken eigenlijk nooit iets af maar we komen mekaar heel vaak tegen. Meestal links vooraan en dat was ook het geval bij The Jezabels :-) #indierock

Snoop Dogg scoort een magere 6 omdat het allemaal best amusant was maar echt knallen deed het helaas niet. Het is ook niet mijn genre, sorry Snoop! #hiphop

The Horrors scoren een 9, lekker vet, lekker hard, zanger goed van stem. Heerlijk en totaal anders dan de eerste keer dat ik ze zag spelen, jaren geleden, tijdens de NME awards in de Brixton Academy in Londen. Ze klinken een stuk volwassener al zien ze er nog steeds uit alsof ze niet legaal alcohol mogen drinken. Op basis van dit optreden moet ik toch hun ceedees eens wat beter gaan beluisteren… #shoegaze

Django Django scoort een 6 en dat is een gemiddelde van een 8 voor de leuke poppy liedjes maar een 4 voor de duo zang. Daar kan ik niet tegen, sorry jongens. #indierock

Bloc Party krijgt een 8 en daar mogen ze best trots op zijn want bij het laatste Pukkelpop optreden was ik als BloG Party diep teleurgesteld. De nieuwe nummers moeten nog even wennen maar de oude nummers staan weer als een huis. #postpunk

The Big Pink is blijkbaar bekend van FIFA street op de Xbox en scoort bij mij een dikke 8. Ze stonden ook heerlijk laat geprogrammeerd in de Club en dan gaat zo’n potje electro rock erin als koek. Ook hier kwam ik weer een aantal vrienden tegen maar uiteindelijk stond ik toch in mijn uppie te swingen. You missed something guys! #electronicrock

Vrijdag:
Bummer, waarom staat zo’n lekker dansbaar bandje als Breton zo enorm vroeg in die bloedhete Castello geprogrammeerd? Desondanks een 8 want na The Big Pink gingen ook hier mijn voetjes van de vloer. Vanwege de warmte overigens niet te lang maar dat lag dus niet aan de band. #electronic

Ja duh, en weer staat Maxïmo Park in de bloed hitte zonder een stukkie schaduw midden op de dag op de main stage ingepland. Jammer want het had zoveel mooier kunnen zijn. Maar desondanks een 7 want die nieuwe nummers klonken eigenlijk best lekker. Op herhaling voor een 9 in Keulen in oktober. #indierock

Of de keuze voor Lykke Li in plaats van Goose een goede was betwijfel ik maar ik durfde het niet aan om in die overvolle Marquee aan te schuiven dus werd het mevrouw LL op de main stage. Bij vlagen erg mooi en dromerig maar soms ook slaapverwekkend saai. Een magere 7 ook omdat ze steeds zo’n norse blik had. #folkpop

Yoohoooo, mijn liefde voor Britse muziek is begonnen met The Stone Roses en na 23 jaar kon ik ze eindelijk live zien. Ok, zanger Ian Brown zingt soms een tikkeltje vals maar wat was het heerlijk om in dat voorvak lekker mee te zingen met al die krakers van ze. Een dikke 9 voor dit kwartet uit Engeland met een +1 voor Ian omdat hij zo leuk met die twee tamboerijnen aan het zwaaien was. #madchester

Zaterdag:
Lekker zeg, verslapen in onze Bed & Breakfast en daardoor Ceremony moeten missen. Wel net op tijd voor The Joy Formidable die op de main stage een 6 scoren. Iets te blij en iets te poppy voor mij. #dreampop

The Cribs krijgen alleen al voor hun enthousiasme een 7 maar om nou te zeggen dat de nummers lekker strak gespeeld worden en dat die zanger eindelijk zangles heeft genomen. Nou nee maar ach, nadat ik ze ooit in het voorprogramma van een al even jonge Kaiser Chiefs zag ben ik toch een beetje van ze gaan houden :-) #rammelrock

All Time Low scoort helaas een 4 en dat ligt vooral aan het puberale geklets van de bandleden tussen de nummers door. Muziek voor pubermeisjes die ook van Green Day en Blink 182 houden. I’ll rest my case… #puberpoppunk

Daarna was het tijd om te gaan chillen want 36 graden in de volle zon, dat hou ik dus echt niet vol. Een schaduw plek vinden was nog niet zo makkelijk maar bij The Shelter lukte dat. Daar hoorde ik (want gezien heb ik ze niet omdat ik te loom was om op te staan, erg hè?) tussen een enorme hoofdpijn aanval door de lekkere hardcorde klanken van Pulled Apart By Horses en de psychedelische hardrock van Graveyard. Wat ik wel zag was de Zweedse metalband Ghost die voor muziek een 5 scoorde maar voor hun outfit (denk aan een zanger met witte mantel, zwarte handschoentjes en witte Sinterklaasmijter) een 7 scoorden. Een 6,5 dus. #doommetal

In The Shelter was het trouwens ‘te doen’ op zaterdag want hè, daar waren de oude bekenden van Enter Shikari weer. Brits hardcore bandje dat ik ooit twee keer op een Pukkelpop dag zag (wegens het uitvallen van een band op de main stage) maar dat bleek iets te veel van het goede. Enter Shikari maakt inmiddels wel nummers met een kop en een staart en gaat er altijd vol voor. Een 7 lijkt me hier op zijn plaats. #metalcore

Daarna was het tijd voor afsluiter Foo Fighters die 2,5 uur zouden spelen. Oei, dat is lang (en dat bleek ook voor Dave en co. te lang) en ondanks dat ik het super vond dat ze terug waren op de Pukkelpop wei na het gedoe van vorig jaar, ik weet nu waarom het niets wordt tussen Foo Fighters en ondergetekende. De muziek raakt me niet, ik kan ernaar luisteren en zeker de singles vind ik meestal leuk maar ik heb er niets mee. Maar wel een 7 want die Dave is een toffe peer die zelfs backstage grapjes maakt (en die worden dan ook vertoond op de grote schermen) en die singles klinken live gewoon erg goed. Oh ja, en Dave heeft een leuke hobby namelijk het in elkaar zetten van Ikea spullen. Altijd handig, zo’n mannetje in huis. #alternativerock

Mijn totaal cijfer voor de editie van Pukkelpop wordt dit jaar een 8. Behalve een aantal uitschieters (The Stone Roses, The Horrors, The Big Pink) was het muzikaal gezien niet zo mijn editie. Het weer krijgt een dikke onvoldoende ;-) maar de organisatie een 10 omdat ze na de ramp editie zo’n festival hebben weten te organiseren. En niks lange wachtrijen bij de ingang of sjacherijnige medewerkers bij ingang/bar of weet ik waar. Nee, super vriendelijk en behulpzaam waarvoor dank.

Pukkelpop 2013, see you next year!

Nb: Wegens tijdgebrek laat ik de linkjes en de bijbehorende YouTube filmpjes even achterwege. Maar achter elke band staat een trefwoord in de vorm van een hashtag (#) met dank aan Wikipedia en het programmaboekje van Pukkelpop. Check Google als het jouw genre is…

3 gedachtes over “Pukkelpop 2012 napret

  1. Naast The Stone Roses behoorde twee flesjes water voor één consumptiebon tot een van mijn hoogtepunten… Mijn veel te lange verslag zal wel pas ergens in september op het internet opduiken…

  2. Pingback: Pukkelpop napret | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.