My iPad and Me :-)

Een van de leuke dingen die me overkwamen voordat ik aan mijn nieuwe baan begon was het feit dat men bij mijn nieuwe dienst (Onderwijs en Onderzoek van Fontys) overging op papierloos werken. Niet dat dit papierloos werken nu zo interessant is (alhoewel, daarover later meer) maar meer omdat ik eindelijk een iPad zou krijgen :-)
Om maar meteen een misverstand uit de weg te ruimen, de iPad is niet mijn eigendom en ik mag hem jammer genoeg ook niet mee nemen op vakantie maar het voelt wel echt als ‘mijn’ iPad. In tegenstelling tot de leen iPad die ik vorig jaar een weekje thuis heb gehad mag ik dit exemplaar namelijk net zo inrichten als ik dat wil. En dat is toch wel erg leuk kan ik jullie melden. Appjes op alfabet in mapjes zetten en die mapjes dan ook weer alfabetiseren en dat soort dingen, heerlijk :-)

Tijdens de introductie workshop kon ik na het uitpakken meteen aan de slag. Omdat de dienst papierloos vergaderen en werken stimuleert kreeg ik een iTunes kaart waarmee ik vier programma’s kon downloaden waarmee je zowel met de Office als de Fontys omgeving kunt werken.SharePlus Pro, PDF Expert, PDF Converter en Quickoffice Pro zijn tot dusver onmisbaar gebleken al begrijp ik dat er inmiddels ook andere opties zijn (CloudOn of eventuele gratis versies van genoemde programma’s). Tijdens de workshop werd ook uitgelegd hoe je nu die Fontys omgeving (Sharepoint) moest koppelen en werd de werking van diverse programma’s uitgelegd. Ook werd er een algemene uitleg van de functionaliteiten van de iPad gegeven. Erg handig maar in de praktijk blijkt toch dat ‘het zelf doen en ermee spelen’ voor nog meer bekendheid met de iPad zorgt.
Nu ik zelf inmiddels ook workshops geef over het gebruik van de iPad is me dat nog duidelijker geworden. Je leert door te doen al is het fijn als iemand je bijvoorbeeld helpt bij het koppelen van je Sharepoint omgeving aan SharePlus Pro en je tussendoor ook nog wat handige tips en trucjes laat zien.

En inmiddels heb ik de iPad al dik vier maanden en eigenlijk kan ik er niet meer zonder, erg hè? Ik gebruik het op mijn werk inderdaad voor papierloos vergaderen, open documenten via Sharepoint, lees documenten via PDF Expert, maak notities, lees mijn mail en echt, ik ben er minder door gaan printen. Bewijs werd geleverd toen ik mijn nieuwe laptop kreeg waar ik pas na drie weken de printer van mijn werkplek op installeerde. Blijkbaar had ik die de eerste drie weken niet nodig gehad en ik weet zeker dat dit mede door de iPad komt.

Het vergt wel een omslag in je manier van werken én denken, dat papierloos werken en het zal vast niet voor iedereen even handig en geschikt zijn. Toen ik voor de eerste keer naar een vergadering moest zat er ook nog in mijn systeem dat ik de stukken, de notulen en de agenda moest printen. Maar omdat voor alles een eerste keer is, heb ik de stukken gewoon netjes bij elkaar gezet op mijn iPad. Werkte prima! Er is wel een klein nadeel aan een iPad gebruiken tijdens een vergadering… Als je dan ook online bent, zie je tijdens de vergadering ook de meldingen van nieuwe mail en sociale media alerts binnenkomen. Dat kan als stoorzender werken.

De al eerder genoemde zogenaamde Productivity apps gebruik ik voor het werk het vaakst maar handig zijn ook:
Lync 2010 en Skype net als Facetime om online te overleggen en te vergaderen, ook met beeld.
Dropbox en Evernote als opslagmedia voor documenten en notities.
Yummy, voor synchronisatie met Delicious (social bookmarking).
Newsify waarmee je online je RSS feeds kunt lezen.
Pocket om interessante linkjes van internet offline te lezen.
Yammer en LinkedIn, de zakelijke sociale media apps.

En handig, de meeste apps zijn ook verkrijgbaar voor iPhone en mijn Android telefoons dus je hebt overal dezelfde spullen bij de hand. Enne, heel fijn, die synchronisatie met mijn Fontys Outlook mail, taken en agenda. Ik heb er overigens bewust voor gekozen om die synchronisatie met mijn privé mail en afspraken uit te zetten.

Natuurlijk gebruik ik de iPad ook privé. Heel vaak op de bank, het is toch een stuk handzamer dan mijn MacBook, snel even mailtjes lezen en versturen, snel even Facebook en Twitter checken, internetbankieren op de bank, tv kijken met de KNP app, snel een fotootje bewerken via Photogene en heel handig, digitaal boeken lezen. Nu ik dagelijks met de trein naar Eindhoven reis (had ik de NS en 9292OV app al genoemd) is zo’n iPad een stuk lichter dan een papieren boek. Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat ik geen fysieke boeken meer aanschaf maar dit werkt zoveel handiger. Voor muziek gebruik ik de iPad dan weer niet maar dat komt wellicht nog.

Wat mij betreft is de iPad een blijvertje en echt zo’n product waarvan je, toen het nog niet bestond, niet eens het besef had dat je er ooit eentje nodig zou hebben.

NB: Foto is van mijn iPad op 26 juli om 11.13 u. Mapjes zijn de bom :-)

8 gedachtes over “My iPad and Me :-)

  1. Leuk om te lezen en zeer handig die linkjes bij elkaar.
    Ik wil ook een tablet!!

    LOL@Appjes op alfabet in mapjes zetten en die mapjes dan ook weer alfabetiseren :-)

    Ron

  2. @Ron: En weet je wat het ergste is: dat je dat zelf handmatig moet doen. Dat was mijn 1e vraag tijdens de workshop, doet de iPad dat zelf? ;-)

  3. En toch, en toch, overtuigt het mij nog niet dat ik er ook een moet hebben. Maar ik zou er geen nee tegen zeggen als ik een leenexemplaar zou krijgen ;-)

  4. @Natalie: Oh maar dat pretendeer ik ook helemaal niet, iedereen aan de iPad :-) Wil je ook geen andere tablet of specifiek geen iPad?

  5. Helemaal mee eens, geweldige uitvinding. De laptop wordt eigenlijk alleen nog maar zakelijk gebruikt. Handige tips mbt de apps. Flipboard al geprobeerd?

Reacties zijn gesloten.