Bezocht: Mini Symposium van Lectoraat ICT / Fontys Sittard 07/06/2012

Vorige week was ik voor heel even terug op mijn oude werkplek bij Fontys Hogescholen Sittard. De reden daarvoor was het mini symposium, georganiseerd door het Lectoraat ‘Educatieve functies van ICT‘. De reden van het organiseren was overigens iets minder want het Lectoraat hield er na 8 jaar na het symposium mee op. Tijdens het symposium was er dan ook volop aandacht voor projecten en samenwerkingsverbanden waar het Lectoraat in al die jaren in participeerde.

Na de opening door Anton van den Brink, de gloednieuwe directeur van de FLOS was er een lezing van Peter Sloep die 8 jaar geleden betrokken was bij de oprichting van het Lectoraat. Hij sprak over de valkuil van ICT want wat kunnen we nu precies met ICT. Hij noemde het boek The Flickering Mind van Todd Oppenheimer en gaf aan dat we ICT niet puur als instrument moeten zien maar dat we met een ruimere blik naar ICT dienen te kijken.
In het tweede gedeelte van de lezing ging Peter in op het feit dat Lectoraten in het HBO dragers zijn van de onderzoeksfunctie en dat je daarmee kwaliteit kunt waarborgen. Helaas is er vanuit de de landelijke politiek weinig tot geen belangstelling voor onderzoek in het HBO en dat is een bedreiging voor lectoraten in het algemeen. Ook het feit dat lectoren betrokken worden bij het onderwijs en met name het geven van onderwijs is in principe onjuist gebruik van het budget want het gaat daarbij niet om onderzoek.
Ook het verschil tussen onderzoek doen op het HBO en de universiteit kwam kort ter sprake. Onderzoek kan namelijk een grote functie hebben bij innovatie maar bij het HBO is die innovatiehorizon 3 jaar terwijl die bij de universiteit een stuk verder in de toekomst ligt (denk aan 7/8 jaar).

Daarna was het tijd voor drie parallelle sessies waarin je informatie kreeg over de al eerder genoemde projecten en samenwerkingsverbanden. Op zich een prima idee om deze sessies drie thema’s mee te geven: Onderwijsontwikkeling/professionalisering Fontys, Samenwerking met scholenveld en Onderzoek. Jammer was wel dat de locaties van de presentaties erg ver uit elkaar lagen waardoor switchen tussen sessies en de 10 minuten durende prestaties bijna niet mogelijk was. Ik koos uiteindelijk voor eerstgenoemde sessie.

Als eerste vertelde Jan van Bruggen iets over de Onderzoekende Docent. Docenten van academische opleidingsscholen kregen 20 uur om 7 workshops van elk 2 uur te volgen die betrekking hadden op het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Ook kregen de docenten nog 6 uur huiswerk. Voor meer informatie, check deze link.
Jan ging uitgebreid in op wat nu die onderzoekende houding is? Kijk om je heen, het gaat niet om het antwoord maar om de vragen. Heel belangrijk in de onderzoekscultuur is coachen, intervisie, reflectieblogs en onderzoek. Leer je docenten ook omgaan met feedback want van feedback leer je!

Maurice Smeets, docent Natuurkunde/Techniek heeft samen met collega’s (waaronder twee collega’s van het KLC en docenten uit het Voortgezet Onderwijs) de minor ICT ontwikkeld. Helaas is deze minor door te weinig belangstelling niet uitgevoerd al ‘draait’ de module Mediawijsheid inmiddels bij de Nieuwste Pabo.
De minor bestaat uit 7 praktische modules, tools en een zogenaamde ‘meet the expert’. Bij elke tool (bijvoorbeeld Prezi) moet er door de studenten een concrete onderwijstoepassing bedacht worden. Deze moet gedeeld worden via Moodle, een digitale leeromgeving. Het eindresultaat zou dan heel veel tooltjes opleveren die je kunt inzetten in het onderwijs. Ook werd er gebruik gemaakt van Digital Creator. De presentatie van Maurice bekijken? Klik.

De derde presentatie was van Pierre Gorissen, sinds kort een directe collega bij de Dienst Onderwijs en Onderzoek * zwaait *
Pierre vertelde iets over eBooks in het onderwijs en had zijn presentatie al vooraf online staan, heel handig.
Sinds 2008 is er veel veranderd zeker met de komst van de iPad en andere tablets maar wat betreft aanbod is er weinig veranderd. Dat aanbod is namelijk nog steeds erg mager, zeker gezien de educatieve content. Enne, willen studenten eigenlijk wel digitaal? Wilfred Rubens schreef er een blogpost over.

Leuk, oud Fontys docent Aardrijksunde en dus oude bekende Hub Stohr vertelde over de concrete koppeling tussen de aardrijkskunde lesmethode buiteNLand en Google Earth. De techniek liet hem wat in de steek maar na een demonstratie bleef bij mij vooral hangen dat ik dit vroeger toch wel erg gaaf zou hebben gevonden. Niet alleen lezen over het land Peru in een lesboek maar daarna via Google Earth inzoomen op land en diverse aspecten van het land. Een mooi voorbeeld van hoe ICT een vak kan verrijken.

Over Weblogs in de Stage waar Iwan Wopereis en oud KLC collega Sybilla Poortman over vertelde had ik via laatstgenoemde al veel over gehoord. Wel typisch, destijds waren weblogs nog volop in opkomst en liepen Iwan en Sybilla eigenlijk ver voor de troepen uit maar inmiddels lijken weblogs ietwat ‘old skool’.
In dit project waren twintig deelnemers en drie groepen betrokken die gedurende acht stageweken hun ervaringen bijhielden in een weblog. Het blog fungeerde dus als reflectie instrument. De docent stond centraal en was de spil van de andere studentenblogs.
Maurice Smeets (juist, die van de minor ICT) gebruikt weblogs overigens nog steeds voor zijn studenten voor monitoring en dit wordt volgend schooljaar zelfs FLOS breed ingezet.

De afsluitende presentatie was van lector Jan van Bruggen en die gaf ons mee dat de volgende uitdaging waar we nu mee aan de slag kunnen (moeten!) de explosie van sociale media is. Daarna werd er nog afscheid genomen van Jan van Bruggen, lector Karel Kreijns en Alexandra Smeets (‘beheersondersteuning en eerste aanspreekpunt van het lectoraat).

NB: Afbeelding komt van de site van het Lectoraat.

Advertenties

4 gedachtes over “Bezocht: Mini Symposium van Lectoraat ICT / Fontys Sittard 07/06/2012

  1. De ‘afterparty’ verdient ook nog een bijzondere vermelding ;-) Hoe dan ook, informatief stukje want ik heb er inhoudelijk weinig van mee gekregen dankzij een dubbele baliedienst…

  2. @Eddy: Mijn eerste slotzin was: ‘er was ook nog een borrel na afloop maar toen zat ik al met Indindo in een sneltreinvaart frieten naar binnen te werken’. Maar dat vond ik een beetje onprofessioneel dus toen heb ik het bij de huidige gelaten ;-)

  3. Mooi stuk, Danielle! Graag had ik nog ergens zo’n fraaie samenvattingen van de andere twee parallelsessies gevonden maar dat zit er niet in, vrees ik… En Eddy, de after-afterparty mocht er ook zijn… een heerlijk diner bij Meds met (oud)lectoren en (oud)kenniskringleden :)

Reacties zijn gesloten.