Gezien: ILL en Jolly @ Nieuwe Nor – Heerlen 18/05/2012

Hehe, de kop is eraf, net voor de start van het festivalseizoen (dat begint voor mij met Pinkpop) bezocht ik mijn eerste concert. Door omstandigheden moest ik zowel Wild Palms als Maxïmo Park laten schieten. Gelukkig is daar de Nieuwe Nor maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van ILL en Jolly nog nooit had gehoord en puur op basis van de beschrijvingen op de site afgelopen vrijdag naar het concertpodium onder mijn balkon vertrok.
Krap 50 mensen hadden datzelfde gedaan en de mannen waren ver in de meerderheid :-)

ILL heeft de gitarist van Sade, Ryan Waters, in de gelederen en hij werd geflankeerd door een drummer en een zanger/toetsenist. Denk bij ILL aan Soundgarden maar dan met een rock randje. En oh ja, een gevoelig randje al kon mij dat ‘piano geneuzel’ niet zo boeien. Het was een vermakelijk optreden al vond ik de duur van 60 minuten wat lang. Voor mij had 35-45 minuten ook volstaan. ILL was op het sterkst bij stevige rock nummmers en het leukste nummer was meteen het nummer (‘A’) dat ik vooraf al een aantal keren via YouTube had geluisterd. Kijk en oordeel zelf.

Jolly is een kwartet met een zanger die qua uiterlijk een mix bleek van de zanger van Kings of Leon (toen hij nog jong en onschuldig was en zich nog niet begaf in het gezelschap van super modellen) en de jonge uitvoering van de zanger van The Black Crowes. Heeft u een beeld? Mooi! Diezelfde zanger kon overigens een mooi potje zingen, dat heb ik al eens anders gehoord. Ook Jolly heeft de mosterd bij Soundgarden gehaald (zelf karakteriseren ze met: Ambient/Progressive/Rock) maar dankzij de galmstem van de zanger en het scherpe metalrandje moest ik bij vlagen ook aan ISIS denken. Helaas niet zo rauw want bij prijsnummer ‘Joy’ klonk het geheel wel heel eg perfect zodat het af en toe zelfs wat gladjes klonk. Neemt niet weg dat Jolly een uur lang kon boeien! Al speelde ze bijna 1,5 uur…

Conclusie: mede dankzij Jolly heb ik een zeer leuke avond gehad en deze band verdient zeker een groter podium of in ieder geval meer publiek dan vrijdagavond aanwezig was. Maar fijn dat de Nieuwe Nor het aandurft om ook minder bekende bands te programmeren.

3 gedachtes over “Gezien: ILL en Jolly @ Nieuwe Nor – Heerlen 18/05/2012

  1. Heb ik helaas gemist, wel goeie muziek. Ik speel binnenkort in As met de tourmanager met 87PM, hij heeft ook gezongen op onze laatste cd. Check onze FB Pagina 87PM

Reacties zijn gesloten.