Bezocht: Meet the Expert (is er een toekomst voor de hoger onderwijs bibliotheek?) / Matthijs Leendertse 23/04/2012

Afgelopen maandag organiseerde de NVB, afdeling Onderwijs en Onderzoek een expert meeting rondom de toekomst van de hoger onderwijs bibliotheek. Alhoewel ik zelf niet meer fysiek werkzaam ben bij een hogeschool bibliotheek is de ontwikkeling ervan wel eentje die mijn aandacht blijft trekken want als teamlid van FOMEC blijf ik uiteraard wel verbonden met de Fontys mediatheken en de decentrale informatiespecialisten die er werken.

De expert van de dag was Matthijs Leendertse die in de ochtend een presentatie gaf over de toekomst van het leren en hoe dat ook de toekomst van de hoger onderwijs bibliotheek beïnvloedt. In de middag begeleidde hij een kleiner gedeelte van de toehoorders bij een game waarbij de deelnemers zelf aan de slag moesten met die toekomst maar daarover later meer. Paul Sikkema was de tweede spreker van de ochtend en hij ging onder andere in op het mediagedrag van kinderen en jongeren, onze studenten van de nabije toekomst.

Een korte impressie van mijn aantekeningen bij de presentatie van Matthijs:
– Kennis veroudert sneller en wordt steeds specialistischer.
– New skills for new jobs.
– Concurrentie om banen globaliseert, Aziatische landen investeren enorm in onderwijs.
– Wat moeten we leren? Vinden, evalueren en gebruiken van informatie. Alleen Googlen is niet voldoende.
– Mensen (studenten) zijn verschillend en hebben dus ook verschillende leerbehoeften.
– Door technologie is personalisatie (ook van het onderwijs) mogelijk.
– Zie leren als een lopend Chinees buffet, iedereen pikt eruit wat hij/zij belangrijk vindt.
– Leren wordt informeler maar samenwerkend leren is ook belangrijk.

Volgens Matthijs moeten de hoger onderwijs bibliotheken zich afvragen of hun huidige takenpakket wel futureproof zijn? Krijg je straks ook concurrentie van externe partners (bijvoorbeeld Apple en hun iBooks 2)? Zie jezelf als adviseur en besef dat er steeds meer concurrentie om de student komt. Volg die student en probeer in zijn of haar tas terecht te komen. Leren wordt persoonlijker dus zorg ervoor dat je er bent als de student je nodig heeft.

De presentatie van Matthijs staat overigens hier.

De tweede presentatie van Paul Sikkema draaide vooral veel om cijfermatige gegevens. Een korte impressie:
– Hoeveel tijd zijn kinderen en jongeren eigenlijk per dag kwijt aan internet, sociale media, bellen, pingen en wat al niet meer.
– Voorbeeld van Blackberry storing, hoe verslingerd zijn jongeren aan hun mobiel.
– De leefwereld van jongeren is eigenlijk hetzelfde als vroeger maar de tools waarover ze kunnen beschikken veranderen.
– Er komen steeds platforms, applicaties, apparaten om jezelf te presenteren, te profileren.
– Hierdoor komt er ook onrust en verschuiven normen en waarden.
– Jongeren zetten hun ‘devices’ ook weleens bewust uit.
– Jongeren hebben behoefte aan afwisseling van digitaal en analoog en actief en passief.
– Jongeren zien zichzelf niet als ‘digital native’ maar hun neefje van 8 wel.

Ook Paul ziet aanbieders van buiten de bibliotheek als grootste concurrent.

Tot zover de ochtend. In het middaggedeelte mochten vijf groepjes van elk 5/6 personen aan de slag met een zogenaamde Mindsessions game. Ik citeer van de website:

MindSessions is een sociale iPad game waarin spelers op didactisch verantwoorde en leuke wijze samen leren en samen tot nieuwe inzichten komen. Hiervoor gebruiken we bewezen didactische modellen binnen een game flow, waarmee zowel de motivatie en het leerrendement worden vergroot. Doordat de game ook output levert, de oplossingen en quiz-uitkomsten, leert de organisatie ook van deze sessies.

Elk groepje kreeg een iPad waarop de game gespeeld moest worden. Als eerste moest je op basis van een beschrijving een zogenaamd persona maken. De groep waarin ik zat creëerde Leia, een deeltijdstudente van 24 jaar die in het 2e jaar van haar opleiding Life Sciences zit. Ze is bekend met internet maar niet erg bedreven in het zoeken naar literatuur voor haar studie. Ze heeft altijd het idee dat ze met groepsopdrachten achterloopt bij de andere studenten en ze ziet de bibliotheek als een ouderwetse plek vol met muffe boeken.
Tijdens het spelen van de game werden we door middel van acties min of meer gedwongen om over de toekomst na te denken maar tevens diensten te bedenken waardoor we Leia konden ondersteunen bij haar studie. Denk bijvoorbeeld aan: verhoog de productiviteit van je medewerkers (en hoe kan Leia daarvan mee profiteren?), wat doe je om je dienstverlening te verbeteren als je daarvoor 100.000 euro project budget krijgt, wat doe je als je op je budget gekort wordt.

Tussen de diverse speelrondes vond er een terugkoppeling plaats. Waarmee is groepje X bezig en hoe denken ze bepaalde problemen op te lossen. Als team moest je na elke speelronde stemmen op de beste ideeën en uiteindelijk kwam er dan een winnaar uit de bus.

Zo’n game is een leuke manier om samen te brainstormen over je organisatie. En als groepslid neem je ieder je eigen expertise en ervaring mee dus de inbreng is heel divers en het geeft je ook een kijkje in een andere keuken. De toekomstscenario’s van 2017, zoals die beschreven werden, waren overigens vrijwel allemaal scenario’s waar bibliotheken nu al mee kampen (inkrimpen budget!).

Wat dat betreft kan de eindconclusie van de dag misschien zijn dat er wel nog een toekomst is voor de hoger onderwijs bibliotheek maar dat we vooral niet te lang moeten wachten met hervormen en nadenken over onze dienstverlening en onze taken. Maar dat wisten we toch eigenlijk al lang?

Advertenties

4 gedachtes over “Bezocht: Meet the Expert (is er een toekomst voor de hoger onderwijs bibliotheek?) / Matthijs Leendertse 23/04/2012

  1. “Zie leren als een lopend Chinees buffet”, pikte ik er meteen uit als meest interessante citaat uit bovenstaande. Heeft vermoedelijk te maken met die loempia die ik vandaag (as usual) naar binnen heb geschoven. Mag ik daaruit concluderen dat ik goed bezig ben (geweest)? ;-)

  2. The game lijkt me heel interressant, dadelijk eens downloaden. @Indindo van een Compleet Chinees Buffet alleen de loempia eruit pukken? Er is zoveel heerlijks………:-)

Reacties zijn gesloten.