Bezocht: Studentensymposium over het Puberbrein / Lerarenopleiding Sittard 02/04/2012

Gisteren bezocht ik in het Sittard het studentensymposium over het puberbrein. Dit symposium was georganiseerd door de lerarenopleiding Sittard en alle studenten moesten dan ook verplicht komen opdraven. Het was voor hun een soort verdieping van het curriculum en aangezien er in de afgelopen jaren een doorbraak is geweest in het wetenschappelijke onderzoek (zie bijvoorbeeld deze site) was de keuze voor dit onderwerp niet verkeerd. De eerste presentatie was voor alle bezoekers hetzelfde, daarna mochten studenten een keuze maken uit verschillende workshops en presentaties. Ik heb tijdens het symposium aantekeningen gemaakt en ervoor gekozen om deze via pdf bestanden toegankelijk te maken voor geïnteresseerden. Je kunt dus zelf kiezen of je na een (korte) beschrijving van de door mij bezochte sessie doorklikt of niet…

De dag begon met een zeer interessante lezing van Renate de Groot, universitair hoofddocent bij CELSTEC (Centre for Learning Sciences and Technologies, onderdeel van de Open Universiteit). Renate heeft in het verleden onderzoek gedaan naar geheugenverlies bij zwangere vrouwen en onderzoek gedaan naar de ziekte van Alzheimer. De laatste jaren houdt ze zich vooral bezig met wetenschappelijk onderzoek naar het puberbrein.
Haar verhaal was opgebouwd uit een stukje theorie (hoe leer je?), een aantal stellingen plus haar visie hierop en een aantal feiten om mee naar huis te nemen.
Kern van het verhaal: het brein is tot op hoge leeftijd plastisch en dus veranderbaar. Het brein van pubers en dan met name het pre frontale gedeelte waar het planningsvermogen, organisatievermogen en het vooruitzien wordt bepaald, is bij pubers nog niet volgroeid. Dit is een van de redenen waarom pubers niet zo goed kunnen plannen, roekeloos zijn en vaak geen angst zien. Renate vertelde ook nog iets over intelligentie en dat schoolprestaties niet puur genetisch bepaald zijn. Omgevingsfactoren spelen hierin bijvoorbeeld een grote rol.

Conclusie: toegankelijke en duidelijke presentatie over de ontwikkeling van het brein en waarom pubers doen wat ze doen. Meer weten? Check pdf bestand met mijn aantekeningen.

Mijn tweede presentatie was van Lucien Kester, werkzaam bij het Graaf Huyn college in Geleen. Hij borduurde netjes voor op de presentatie van Renate maar in tegenstelling tot haar benaderde Lucien de materie niet wetenschappelijk maar gaf hij de aanwezige studenten tips hoe je je onderwijs zou kunnen verbeteren juist naar aanleiding van die nieuwe wetenschappelijke inzichten. Laat de lessen later beginnen want het puberbrein is helemaal nog niet wakker om 8 uur ’s ochtends, bespreek proefwerken eens op een andere manier, zorg voor visuele beelden in je les enzovoort. Ook moet er volgens Lucien meer aandacht voor de psychologie van het leren komen en zijn verschillende doceerstijlen noodzakelijk. En denk ook eens aan intervisie voor docenten. Leuk, vanuit de zaal werden een aantal vragen gesteld door studenten en eentje gaf een aardig voorbeeld van hoe zijn stage docente Engels haar leerlingen wist te motiveren om woordjes te leren. Ze speelt Wordfeud met haar leerlingen en degene die van haar wint krijgt een beloning.

Conclusie: vlotte presentatie met leuke en nuttige praktijkvoorbeelden. Meer weten? Check pdf bestand met mijn aantekeningen.

De derde presentatie was er eentje over Mindset en was interactief. Marijke van Dijk van het Centrum voor co-actieve communicatie wist de aanwezigen goed bij de les te houden door het gebruik van verschillende werkvormen. Zo moesten we nadenken over onze reactie bij een bepaald incident dat Marijke vertelde en moesten we een testje maken. Alleen het onderwerp Fixed mindset en Growth mindset kon mij niet zo boeien, beetje zweverig zelfs bij vlagen. Het hielp ook al niet mee dat Marijke om het onderwerp te verduidelijken alles heel zwart-wit vertelde.
Haar doel was om ons te laten nadenken over ons gedrag en wat dit gedrag voor invloed heeft op je leerlingen. In het kort: als je een fixed mindset hebt, denk je over het algemeen dat intelligentie vaststaat. Iemand met een growth mindset denkt daarentegen dat je daar nog aan kunt schaven. Dat heeft ook invloed op hoe jij in het leven staat, op dingen reageert en zelfs hoe jij een relatie aangaat. Denk maar eens aan hoe je zelf met tegenslagen omgaat. Een fixed mindset persoon blijft er in hangen, een growth mindset persoon gaat er tegenaan. En wat betreft het onderwijs: docenten kunnen een rol spelen bij het veranderen van de mindset. Jouw eigen mindset als docent beïnvloedt de mindset en leermotivatie van leerlingen. Denk eraan dat alles wat je zegt de leerling kan beïnvloeden.

Conclusie: Wat mij betreft een beetje een zweverige zwart-wit presentatie maar wat ze wilde overbrengen deed ze op een duidelijke manier en is ook blijven hangen. En daar gaat het tenslotte om. Meer weten? Check pdf bestand met mijn aantekeningen.

De laatste presentatie die ik volgde was Slimmerkunde van Tjeu Seeverens. Hij liet in zijn presentatie (nou ja, het was naar mijn bescheiden mening een chaotisch geheel van losse opmerkingen en noemen van internetsites) zien hoe studenten kennis kunnen verzamelen en dit in de toekomst samen met hun leerlingen zouden kunnen vormgeven. Hij noemde een aantal hulpmiddelen hiervoor, denk aan Evernote, RSS, Tweetdeck, Lifehacking etc. Wat ik erg jammer vond is dat hij niet concreet in ging op die hulpmiddelen. Hij noemde bijvoorbeeld RSS, gaf antwoord op een vraag van een student hierover maar sjeesde daarna weer door naar drie andere websites. Er was geen verdieping maar wellicht was daar de tijd te kort voor. Sowieso kende ik op twee sites na alles wat hij noemde dus ik was bevooroordeeld… Toch had ik het gevoel dat een student met meer vragen het lokaal verliet dan dat er antwoorden waren gegeven. Enne, ik had constant de neiging om aan de aanwezigen te vertellen dat deze kennis ook grotendeels aanwezig is bij de KLC medewerkers.

Conclusie: Chaotische presentatie maar wel met veel concrete website tips maar die hadden wel wat uitgebreider uitgelegd mogen worden. Meer weten? Check pdf bestand met mijn aantekeningen.

Ik heb gisteren heel veel zinnige dingen gehoord waar ik als informatiespecialist en toekomstig onderwijs- en onderzoeksassistent zeker iets mee kan (of in ieder geval iets mee zou moeten!). Bedankt aan de FLOS voor het organiseren!

Foto met dank aan Eddy, pdf tips met dank aan Mario.

NB: Aantekeningen zijn rechtstreeks gekopieerd van de iPad. Sorry voor de eventuele taal- en spelfouten en rare zinsopbouw. Als je vragen hebt, neem dan even contact met op.

Advertenties