Ding 16 : Evaluatie

Zo, de finish van de 16 dingen cursus is in zicht en de coach gaat het op tijd afronden. Morgen is de afsluitende bijeenkomst voor alle cursisten die de eindstreep hebben gehaald. De een volbracht het wat gemakkelijker dan de ander maar ik hoop in ieder geval dat iedereen er iets van opgestoken heeft en belangrijker nog, dat de cursisten met 1, 2, 3 of misschien wel 16 dingen aan de slag gaan in hun dagelijkse werk. Maar daarmee heb ik ook meteen het grootste obstakel genoemd, het inpassen in je dagelijkse werkzaamheden. Voor sommige cursisten was het al lastig zat om voor een ding per week tijd te vinden laat staan om in de nabije toekomst met een aantal dingen aan de slag te gaan. Dat is dan ook meteen hetgeen ik de leidinggevende van een cursist wil meegeven. Zorg dat je werknemer de tijd krijgt om de dingen goed te doen en probeer de cursist te stimuleren om er ook echt mee aan de gang te gaan in zijn of haar werk. Voorbeeldje uit de praktijk: volgens mij ben ik samen met collega Sybilla de enige die na de cursus bloggen en rss van jaren geleden trouw dat laatste is blijven gebruiken. Voor mij een onmisbare ‘tool’ bij mijn werkzaamheden maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen.

Mijn werk als coach was overigens niet zo heel erg moeilijk. Voor een aantal cursisten was de opstart wat lastig (hoe maak je een blog aan?) maar daarna heb ik weinig meer hoeven bij te sturen, dat was wel zo makkelijk :-) Maar ik begrijp dat niet iedere coach het zo makkelijk heeft gehad dus hulde voor Carla, Eddy, Francesca en Yolanda die de eindstreep gehaald hebben.

En ondanks dat ik zelf af en toe wat dingen achter lag was het leuk om er nog eens mee aan de slag te gaan. Echte eye-openers zaten er overigens niet meer tussen maar Spotify en iGoogle zijn dingen waar ik me toch eens iets meer mee moet gaan bezighouden, net als met LinkedIn trouwens. En heel leuk, samen met mede coach Nicole mag ik over een aantal weken (als ik gestart ben in mijn nieuwe functie) aan de slag om de cursus te herzien, speciaal voor het onderwijs. Wordt vervolgd dus…

Foto via

