Ding 15 : Auteursrecht en Creative Commons

Ah, ding 15, een van mijn stokpaardjes, ook in de workshop Informatievaardigheden. Ding 15 is namelijk Auteursrecht en Creative Commons. En waarom is dat nu precies mijn stokpaardje? Omdat ik het erg belangrijk vind dat studenten weten dat zomaar kopiëren, knippen en plakken van tekst en afbeeldingen vanaf het internet niet zo heel netjes is. En ja, dat is vast vechten tegen de bierkaai maar ik blijf het proberen. Toch komt het niet zo goed naar voren in onze workshops terwijl ik voor de workshops voor HAVO 5 leerlingen in oktober en november 2011 zelfs een apart A4tje heb gemaakt met tips en trucs om rechtenvrije afbeeldingen te vinden voor hun profielwerkstuk.

Maar wat is dat Creative Commons nu eigenlijk? Simpel gezegd, door het zelf toekennen van een bepaalde creative commons licentie bepaal jij als maker wie jouw werk (dat kan een foto zijn maar ook bijvoorbeeld een blogpost of een tekening) mag gebruiken en op welke manier. Mijn Flickr foto’s hebben ook een CC licentie, iedereen mag ze gebruiken en aanpassen maar niet voor commerciële doeleinden en altijd met naamsvermelding of link naar originele foto. De verschillende licenties kun je trouwens hier vinden, voor ieder wat wils. Maak daar dus gebruik van!

Bizar trouwens, een aantal jaren geleden kwam ik op de weblog van Jacqueline een foto tegen. Ik herkende de foto meteen als eentje van mij en vroeg haar waar ze die had gevonden. Bleek ze de foto van een toeristische site afgehaald te hebben. En die laatste had dus zomaar een foto van mij gebruikt ondanks de cc licentie. Die hebben dus wel even een boze mail van mij gehad…

Een handige site om foto’s voor hergebruik te vinden is trouwens flickrCC. Maar via Google Afbeeldingen is het mogelijk om geavanceerd te zoeken en daarbij te selecteren op bepaalde gebruiksrechten. Het klinkt belerend maar better safe than sorry.

Auteursrecht is in het digitale tijdperk sowieso een hot item. Niet voor niets heeft Fontys zelfs een auteursrechten informatiepunt in huis!
Meer weten over auteursrecht? Check dan eens de weblog van Raymond Snijders of Arnoud Engelfriet, pareltjes!

Foto via

NB: Besef overigens nu ineens dat ik bij de afgelopen blogpostjes helemaal geen link heb gezet naar de originele afbeeldingen * schaamrood op de kaken * Maar wel gevonden via CC, dat dan weer wel.

10 gedachtes over “Ding 15 : Auteursrecht en Creative Commons

  1. Interessant blogje, ik geef toe dat ik af en toe een plaatje ‘jat’ van internet (als er niet bijstaat dat er toestemming vereist is), aan de andere kant beveilig ik ook mijn foto’s e.d. niet tegen copy-past. ga mij er even in verdiepen…

  2. Op FlickrCC kun je altijd wel een foto vinden, die bij je tekst past. Aanrader.

    Voor de muziekindustrie is copyright een heet hangijzer.
    Hoe sta jij tegenover het kopiëren van muziek en het online verspreiden ervan via Blip, YouTube en Spotify (zie Ding 14) ?

  3. @Hans: Denk dat deze programma’s ervoor zorgen dat mensen met muziek in aanraking komen die ze normaal niet zouden leren kennen. En wie weet, kopen ze een nummer of album via iTunes of een cd. Beter nog, ze bezoeken een concert en kopen merchandise, daar moet een band het volgens mij het van hebben tegenwoordig.

  4. Kijk ook eens op search.creativecommons.org. Op die site koppelt Creative Commons een aantal zoekmachine aan elkaar om zo het zoeken van open gelicenseerd werk makkelijker te maken.

  5. @Dannielle: dat denk ik ook. Muzikanten moeten het internet niet zien als de vijand, maar als een manier om je talent aan de wereld te laten horen.

  6. @Léontine: Ja hoor, dat mag (maar ik weet ook niet alles maar kan je eventueel doorverwijzen). Mailen kan via d.quadakkers add gmail.com

Reacties zijn gesloten.