Ding 14 : Spotify en lijstjes

Mooi, nog maar drie dingen te gaan, ook voor mij als coach. Met ding 14, Spotify en lijstjes heb ik vooralsnog een haat-liefde verhouding en dan met name het eerstgenoemde ding Spotify. Via dit programma is het mogelijk om muziekjes online op je computer af te spelen zonder ervoor te betalen. Klinkt mooi, vind je niet? Geen gedoe meer met downloaden (dat doe ik overigens niet, nooit gedaan ook) maar gewoon klik & play. Helaas krijg je er dan ook reclame tussendoor en die komt meestal niet overeen met je muzieksmaak :-)

Gelukkig krijg je bij Spotify de mogelijkheid om die reclame te weren en daar betaal je dan een paar centjes voor. Een van de bijkomende voordelen is dat je de muziekjes dan ook op andere ‘devices’ kunt beluisteren. En handig voor feestjes en partijen, maak een playlist aan van jouw favoriete muziekjes en je hebt geen dj meer nodig.

En toch en toch, na een veelbelovend begin is Spotify bij mij verworden tot een eenzaam verlaten icoontje op mijn bureaublad. Ik heb het al maanden niet meer aangeklikt ondanks dat ik er een aantal playlists heb aangemaakt. Op een of andere manier gooi ik thuis toch nog altijd een cd’tje in de cd speler. Misschien komt het ook door het feit dat ik nooit zo ‘into’ downloaden en/of kopiëren ben geweest (zie ook mijn eerder gemaakte opmerking hierover). Ik heb namelijk al jaren een eigen Spotify maar dan in de vorm van vlees en bloed namelijk Indindo :-) Hij is het na al die jaren nog steeds niet zat om mij cd’tjes te lenen die ik dan thuis netjes afspeel om daarna te besluiten of de cd gekocht gaat worden. Want ja, beste mensen, ik koop nog cd’s. Een stuk minder dan vroeger maar de nieuwe cd van Graham Coxon is bijvoorbeeld al besteld via de pre-order. Sommige muziekjes wil ik namelijk niet alleen bezitten ‘in da cloud’.

Wat betreft de toepassing van Spotify in het onderwijs kom ik niet verder dan het gebruik van een playlist op een Open Dag. Afgelopen zaterdag hadden we in Sittard live muziek van studenten maar ik kan me voorstellen dat zo’n playlist ook best leuk kan zijn.

Als je trouwens geïnteresseerd bent in muziek en bibliotheken, kan ik je het weblog van Jeroen de Boer ten zeerste aanraden. Check it out!

2 gedachtes over “Ding 14 : Spotify en lijstjes

Reacties zijn gesloten.