Ding 13 : Wiki’s

Hm, eens kijken of dit werkt, bloggen vanaf mijn iPad (met dank aan mijn nieuwe baan waarover op een later tijdstip meer). Ik ben alweer aanbeland bij ding 13, wiki’s, een echt 2.0 ding.

Iedereen is denk ik wel bekend met de bekendste wiki van de wereld, Wikipedia, de online encyclopedie die in heel veel talen online op het net staat en waaraan heel mensen aan meeschrijven.
Ik ben zelf een grote fan van de Engelstalige Wikipedia en vind het een reuze handig hulpmiddel om snel iets te weten te komen over een bepaald onderwerp. Meestal gebruik ik de Engelstalige versie omdat deze een stuk uitgebreider is dan de Nederlandstalige. Vergelijk maar eens een onderwerp in deze twee talen.

Het snel iets te weten komen over een onderwerp is ook dat wat ik studenten vertel tijdens de workshops Informatievaardigheden. Gebruik Wikipedia niet als primaire bron maar gebruik het ter kennismaking en vergeet vooral niet om de ‘references’ te checken onderaan een wiki pagina. Daar staan vaak wel bronnen genoemd die je kunt gebruiken.

‘Onze’ eigen Fontys mediatheekwiki heb ik overigens ook altijd een fijn iets gevonden. Maar zelf een wiki maken is iets dat nog op mijn to do lijstje staat. Wellicht mooi om dat eens te testen voor de twee ‘twee kijkjes in de keuken’ die ik de komende maanden ga organiseren als bestuurslid van de NVB-O&O afdeling.

NB: Op de foto zie je mijn eigen wiki, een pluchen kiwi vogel die ik in januari 2005 in Nieuw-Zeeland heb gekocht. Zijn naam? Witti Wiki. Oh ja, bloggen vanaf een iPad is best handig maar een afbeelding invoegen en publiceren moet ik nog goed oefenen…

2 gedachtes over “Ding 13 : Wiki’s

  1. Afbeeldingen blijft voor mij ook nog een uitdaging. Mocht het je lukken links uitgelijnd met de tekst ernaast wil ik het graag horen!

Reacties zijn gesloten.