Ding 11 : Digitale Leer- en Werkomgevingen

Yoohooo, ding 11 alweer en het is een hele mondvol, Digitale Leer- en Werkomgevingen, in de rest van deze post afgekort naar DLWO.

Tja, hoe deden we dat vroeger (oma vertelt…) toen ik nog studeerde? Je kreeg een papieren reader, een rooster dat elke week werd opgehangen in de gang en regelmatig had je gesprekken met je docent. Dankzij ICT en de komst van internet is dat verleden tijd. Papieren readers krijg je online voorgeschoteld via een DLWO en datzelfde geldt voor je rooster. En dat contact irl met je docent is er nog wel maar je kunt hem of haar nu ook bereiken via mail of via die DLWO. En moet je bewijzen dat je bepaalde competenties hebt of wil je je verslagen ergens kwijt, ook daarvoor is een DLWO erg handig. Je kunt zo’n een mooi dossier maken en delen met je docent. Niets meer op papier maar gewoon even je docent toevoegen aan je dossier en hup, hij of zij kan je voortgang via de digitale snelweg volgen.

Bij Fontys is gekozen voor de electronische leeromgeving N@tschool. De een vindt het fantastisch, de ander vindt het niets, de meningen zijn nogal verdeeld dus. Een aantal jaren geleden hebben we vanuit het KLC allemaal een cursus N@tschool gevolgd omdat we hierin ook eerstelijns ondersteuning bieden. Ik weet nog dat ik het een makkelijk programma vond en dat ik de cursus fluitend doorlopen heb. Helaas is de kennis daarna snel weggezakt. Het helpt ook niet echt mee dat ik twee collega’s heb die ware N@tschool goeroe’s zijn dus meestal stuur ik vragende studenten en docenten naar hen door.

Als ik zelf student zou zijn, zou ik het erg prettig vinden om alles wat met mijn studie te maken heeft op een plek terug te vinden en daar zou een DLWO uitermate geschikt voor zijn. Maar volgens mij staat er nog steeds heel veel informatie op verschillende plekken als ik kijk naar bijvoorbeeld een opleiding pedagogiek. Dat lijkt me dan weer erg verwarrend. En shame on me, of wij als KLC onze informatie tonen in zo’n DLWO is me ook onduidelijk.

Maar wat ik dan wel weer mooi vind dat een onlangs afgestudeerde studente van de Sporthogeschool haar dossier zo van N@tschool kon plukken. Dat bleek voor haar een fraai digitaal visitekaartje!

