Ding 10 : Sociale Netwerken

Carnavalsvakantie of niet, de 16 dingen cursus raast maar door en ik lig inmiddels wel heel veel dingen achter. Hm, andere prioriteiten zullen we maar zeggen. Sociale Netwerken bijvoorbeeld :-) Dus nu maar eens een postje schrijven over ding 10. En inderdaad, dat is Sociale Netwerken. Al is de term bekend, ik ga natuurlijk eerst ven checken wat de 16 dingen site over dit ding weet te melden…

Ok, Sociale Netwerksites hebben een aantal  dingen gemeen:

1. Je maakt er een profiel aan
2. Je legt connecties met ‘vrienden’
3. En hun profiel kun je daarna eenvoudig bekijken en volgen

Ik denk bij bovenstaande meteen aan Facebook en LinkedIn maar mijn eerste voorzichtige schreden op het sociale netwerkpad heb ik toch echt gedaan op Hyves. In mei 2005 kreeg ik een vriendenverzoek en na het aanmaken van een profiel en het zoeken van vrienden heb ik zo ongeveer een jaar lang maar 17 vrienden gehad. Hyves was in die tijd nog een kleine speler op de markt en onbekend bij het grote publiek. Toch vond ik het meteen leuk, beetje je profiel pimpen, mijn blogpostjes doorlinken naar Hyves en fotootjes uploaden. Ik denk dat ik op het hoogtepunt zo’n 190 vrienden had maar heel langzaam kwam daar de klad in. Ik ging tegelijkertijd namelijk ook Twitteren, maakte een zakelijk account aan op LinkedIn en om met buitenlandse vrienden in contact te blijven kwam er ook een Facebook account. En met die laatste heb ik meteen dé grote Hyves killer genoemd maar dat is mijn bescheiden mening. Sinds een paar maanden heb ik mijn Hyves account eruit gegooid (er kwamen nauwelijks meer reacties en zelf postte ik er ook maar heel sporadisch en dan moet je op een gegeven moment een keuze maken) en daar heb ik tot dusver geen spijt van gehad. Datzelfde geldt overigens ook voor foto site Flickr, tot 2 jaar geleden zette ik daar veel foto’s op maar ook dat is alsmaar minder geworden.

Samengevat: voor privé gebruik vind ik Facebook ideaal. Je bent snel op de hoogte van het wel en wee van je vrienden (en ja, de mensen die ik accepteer op Facebook ken ik ook irl), dankzij diverse ‘deel’ buttons op bijvoorbeeld nieuwssites kun je met een druk op de knop je vrienden ook dit nieuws laten weten en je kunt ook nog eens precies aangeven wie welke berichten van je mag lezen en wie je foto’s mag zien.  Ik publiceer dus niets openbaar maar deel het overgrote deel alleen met vrienden. En ach, ik gooi er ook heel vaak iets van het werk op.

Wat werk betreft maak ik voornamelijk gebruik van LinkedIn al moet ik me daar nog iets meer in verdiepen. Komt op mijn to do lijstje… Het is vooral een mooi digitaal visitekaartje. Sinds een aantal weken heb ik ook een account bij Yammer. Een soort Facebook maar dan alleen voor (in mijn geval) Fontys medewerkers. Heel handig voor collega’s die wel graag dingen wil delen maar dat in een vertrouwde werkomgeving willen doen. Ik ben heel benieuwd of dit een succes gaat worden binnen Fontys. Of misschien is het dat al maar ken ik het nog niet goed genoeg…

De laatste weken heb ik ook een aantal fraaie Facebook initiatieven voor het onderwijs voorbij zien komen. Bij de lerarenopleiding Sittard is bijvoorbeeld de vakgroep Nederlands actief op Facebook. Het is een makkelijke manier om in contact te komen en te blijven met je studenten. En uiteraard kun je ook hier zelf kiezen of zo’n groep ‘public’ of ‘private’ is.  Als bibliotheek kun je je ook profileren op Facebook, zet er je openingstijden op, een link naar je website, publiceer af en toe een nieuwtje of een interessante link en integreer je catalogus. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of de gemiddelde student daar op zit te wachten. Uit een onderzoekje van een tijdje geleden kwam in Sittard naar voren dat studenten over het algemeen studie en privé gescheiden willen houden. Binnenkort maar eens vragen bij de Sporthogeschool want die hebben inmiddels ook een eigen pagina. Check en klik ‘vind ik leuk’ aan, dan is Super Mario ook weer blij.

NB: Kijk ook even naar deze cijfers, interessant onderzoekje.

