Ding 9 : Instant Messaging en Videocomunicatie

Instant Messaging en Videocommunicatie? Nou, laten we dat maar gewoon chatten noemen, toch? Ooit, jaren geleden, deed ik nog weleens chatten via MSN maar echt actief was ik nooit (het was vooral handig om te zien wie online was en dan zelf uren op ‘away’ staan). Maar chat ik dan echt nooit? Jawel hoor, op het werk nog wel. Sinds een aantal jaren hebben we bij Fontys de Office Communicator en bij de nieuwe Windows heet dat Lync (zie wikipedia) en dat is reuze handig als je met collega’s verspreid zit over twee verdiepingen en het is jouw beurt om koffie te halen. Je hoeft niet meer iedereen af te bellen maar je kunt gewoon via de chat je koffie / thee verzoekjes compleet maken.  Maar serieus, soms chat ik via dit medium wel eens met een collega en dan is het handig als je die conversatie kunt opslaan en kunt bewaren zodat je het later nog eens kunt teruglezen.

Videocommunicatie en dan met name Skype ken ik pas vanaf eind 2010. De telefoonkosten van mij en mijn vriend liepen zo hoog op dat hij me overhaalde om een Skype account aan te maken. Er ging een wereld voor mij open. Je kunt ermee chatten, mee bellen maar het leukste is natuurlijk als je er ook nog beeld bij hebt. En dat allemaal gratis en voor niets, het enige dat je nodig hebt is een internetverbinding. Nu we beiden een smartphone hebben kunnen we zelfs Skypen via onze telefoons. Het is een wondere wereld…

Ik vind het zelf onbegrijpelijk dat er, zeker wat betreft videocommunicatie / Skype, niet veel vaker gebruik van wordt gemaakt. Ik heb weleens tripjes naar Fontys Eindhoven gemaakt voor een overleg terwijl dat bij nader inzien niet nodig was geweest. Skype had hier uitkomst kunnen bieden en dat had in ieder geval minder reistijd en reiskosten opgeleverd.

