Ding 8 : Google Apps

Toen mij gevraagd werd of ik coach wilde worden van de 16 dingen cursus heb ik meteen gekeken welke 16 dingen aan bod zouden komen. Gelukkig kwamen ze me allemaal zeer bekend voor (anders was ik waarschijnlijk ook niet gevraagd als coach…). Maar toch had ik bij Google Apps even mijn bedenkingen. Apps associeer ik met een smartphone en die had ik op dat moment nog niet.

Maar gelukkig voor mij, het gaat over online samenwerken en daar ben ik gelukkig wel bekend mee.  Google docs gebruik ik weliswaar niet om samen te werken maar ik vind het wel reuze handig om documenten op te slaan ‘in da cloud’. Dan kan ik er in ieder geval altijd bij, waar ik ook ben en met welke ‘device’ ik ook online ga. Ik ben ook een grootverbruiker van gmail en naast mijn Fontys mail is dat mijn primaire adres. De opslagruimte is prima, ik kan mailtjes doorzoeken en heel fijn, labeltjes eraan toekennen. Het heeft er in ieder geval bij mij voor gezorgd dat ik niet eens een account heb bij mijn internet provider. Waar ik dan wel weer niets mee doe is de kalender. Ik ben toch nog meer van de papieren agenda :-)

Voor studenten en docenten kan Google docs bruikbaar zijn als je samen wil werken aan documenten. Maar toch zou ik voor zakelijk / werkgerelateerd gebruik nooit afhankelijk willen zijn van alleen Google. Nee, dan zou ik toch kiezen voor Sharepoint omdat dit nu eenmaal het platform is waar Fontys voor gekozen heeft. Kun je tenminste nog bij iemand klagen als je een document kwijtraakt…

Op mijn ‘to do lijstje’ staat sinds de tussenevaluatie van deze cursus op 31 januari iGoogle. Coach Nicole was er zo enthousiast over dat ik er graag eens wat meer van wil weten. Komt het even goed uit dat zij vanaf 9 april (als ik start met mijn nieuwe baan) een directe collega wordt. Bij deze alvast gewaarschuwd voor vragen.

Als Apple meisje wil ik wel nog iets kwijt…  Op de 16 dingen site lees ik over Google apps:

Hierdoor zal de samenwerking tussen een Apple-gebruiker en een Windows-gebruiker een stuk soepeler kunnen verlopen en zullen problemen met bestandsformaten tot de verleden tijd gaan behoren.

Maar wat documentenbeheer betreft ben ik het daar niet mee eens. Ik heb al jaren een Mac thuis en Office voor de Mac werkt prima. Ik heb in ieder geval nooit problemen gehad op een pc met Word, Excel en/of Powerpoint documenten die  gemaakt waren op mijn Macje. Dat blijft toch een hardnekkig misverstand, jammer.

Anyway, Apple of Windows, Google apps is een blijvertje voor mij!

2 gedachtes over “Ding 8 : Google Apps

  1. Kom maar op met die vragen!
    Maar volgens mij is dat helemaal niet nodig, want iGoogle werkt (volgens mij) zo intiutief dat je je persoonlijke pagina zo hebt ingericht. Succes en natuurlijk tot 9 april, collega!

Reacties zijn gesloten.