Ding 7 : Twitter

Bummer, een aantal dagen geleden is alweer de tussenevaluatie van 16 dingen geweest en ik zit nog te ‘hannessen’ met ding 7, Twitter. Volgens mij overigens de tool waar de laatste jaren het vaakst over geschreven is in de media want ‘you love it or hate it’. En dat viel me ook op bij de deelnemers van de 16 dingen cursus. De meeste blogjes die ik gelezen heb waren niet te spreken over het fenomeen en men vond over het algemeen dat er veel onzin wordt verspreid via dit medium. En inderdaad, er wordt veel onzin verspreid via Twitter en ik zit ook niet altijd te wachten op tweets in de zin van: ik ga nu eten’ maar aan de andere kant vind ik het medium ook super handig en super snel.

Handig omdat ik via Twitter heel snel op een makkelijke manier geïnformeerd wordt over nieuwe ontwikkelingen. Ik word geattendeerd op interessante linkjes en als ik zelf een vraag heb en ik stel deze via Twitter met de #hashtag #durftevragen, dan is de kans groot dat ik binnen een paar uur antwoord op mijn vraag krijg. En ja, ook ik maak me weleens schuldig aan tweets waar een aantal van mijn volgers zeker weten niet op zit te wachten (als ik me weer eens aan het ergeren bij Roda JC bijvoorbeeld…) maar Doe Maar zong jaren geleden al ‘er zit een knop op je tv’ en voor Twitter geldt ‘er zit een unfollow knop op je scherm’.

Het nadeel van Twitter moeten gebruiken alleen voor deze cursus is overigens dat cursisten een account aanmaken maar na het schrijven van de blogpost Twitter vaak weer links laten liggen. En een paar dagen Twitter gebruiken is mijns inziens niet voldoende om een goed oordeel te kunnen geven. In een paar dagen heb je niet eens voldoende tijd gehad om interessante tweeps gevonden die jij wil volgen en ben je zelf ook nog niet gevonden.  Geef Twitter dus een aantal maanden de tijd, ga de mensen volgen die voor jou interessante berichten plaatsen en ga de de dialoog eens aan. Dat doet al wonderen, echt waar. En als je het na een paar maanden nog steeds niet vindt, even goede vrienden.

Tip:  ben je geïnteresseerd in een bepaald onderwerp (denk bijvoorbeeld aan informatievaardigheden), maak dan een RSS feed van deze zoekopdracht in Twitter. Dat scheelt je een hoop zoekwerk en je krijgt via je RSS reader alle tweets die het woord informatievaardigheden bevatten. En het fijne is, daar hoef je dan zelf niet eens een Twitter account voor te hebben. Ook handig voor studenten en docenten!

Foto via… Kicks hè?

6 gedachtes over “Ding 7 : Twitter

  1. @Tunske: Ben een tijdje fan geweest van Twhirl en heb Tweetdeck een korte tijd geprobeerd op de Mac en daarna die speciale twitter applicatie voor de Mac maar die vond en vind ik nog steeds niet fijn. Nu gebruik ik zowel op de Mac als op de telefoon Hootsuite, werkt voor mij heel fijn met vier kolommen (inkomende tweets, reply’s, verzonden tweets en DM’s) en ook op een Fontys pc te gebruiken zonder het installeren van speciale programma’s. Voor de 1e twee heb je Adobe Air nodig en dat gaf op een gegeven moment problemen op een Fontys pc, dat is de reden geweest om naar Hootsuite over te stappen.

    Gebruik jij verschillende programma’s op pc, iPad en telefoon?

  2. @Hans: Oh, dat kan natuurlijk ook een reden zijn om er niet mee verder te gaan. En op je blog heb je dat niet? Bijzonder. Ik denk bij alles wat ik schrijf, hier, op twitter of weet ik waar of ik dit irl ook zou durven zeggen. Dat is tot dusver een goede graadmeter geweest.

Reacties zijn gesloten.