Blog master Gerard

Eigenlijk wilde ik er geen gewoonte van maken, een blogpost schrijven als een collega afscheid neemt,  maar in het geval van Gerard Bierens kan ik niet anders. Hij is namelijk de oorzaak dat jullie nu regelmatig (nou ja, dat is relatief met mijn blog frequentie) stukjes van mijn hand hier zien verschijnen.

Gerard is de grote initiator geweest achter de Fontys Mediatheek site en zette mij en vele collega’s in 2005 aan tot bloggen over de Fontys domeinen die we destijds onder onze hoede hadden. Ook kregen we er een wiki bij die we mochten vullen met informatie over onze mediatheken, workshops, databanken, handleidingen enzovoort enzovoort. De een deed dat allemaal met meer plezier dan de ander maar voor mij ging er een wereld open. Al een paar weken na de workshop over bloggen had ik zelf een weblog aangemaakt en daar heb ik altijd met heel veel plezier stukjes op geplaatst.

Gerard is zijn tijd altijd ver vooruit geweest en dacht al in termen van Library 2.0 toen de meeste collega’s, waaronder ook ik zelf in de beginperiode van WEB 2.0, nog 0.5 waren…
En wat dacht je van Fontys Felix, onze federatieve zoekmachine die op 1 januari 2008 gelanceerd werd? Gerard was projectleider en het kan niet anders dat hij in die periode stapelgek werd van al onze vragen over deze zoekmachine. De opvolger van Fontys Felix, de discovery search zoekmachine biep.nu, werd overigens gepresenteerd in april 2011 en ik mocht namens de front office collega’s deelnemen aan dit project. In die tijd is mijn bewondering voor de kennis van Gerard (en Erik die ook deelnam aan het project) op het gebied van catalogi, digitale mediatheek, databanken en wat al niet meer nog meer toegenomen. Waar ik vooral praktisch denk (waar hebben studenten/docenten iets aan?) wist Gerard alles van de theoretische ins en outs van het project, bibliotheeksystemen en de implementatie van zo’n systeem.

En toen kwam ineens het nieuws van de nieuwe baan. En wat voor een baan! Coördinator Digitale Bibliotheek bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Een logische en welverdiende stap voor Gerard maar een gemis voor Fontys en het FOMEC waar de dienst Mediavoorzieningen sinds 1 januari deels is ondergebracht. Maar gelukkig voor mij, ik heb al een uitnodiging op zak om een keertje gaan kijken in Nijmegen en dat aanbod ga ik zeker weten aannemen.

Gerard, voor mij zul je altijd wel een soort van blog master (denk Yoda 2.0) blijven. Met alle gevolgen van dien voor ondergetekende, addicted to internet en social media :-) Ik wens je daarnaast heel veel succes in je nieuwe baan en laten we snel die afspraak maken om een keer langs komen.

May the force be with you!

NB: Voor de mensen die Gerard niet kennen, op de foto bij deze blogpost staat Yoda, de Jedi master uit Star Wars. Gerard ziet er gelukkig iets anders uit :-)

5 gedachtes over “Blog master Gerard

  1. Al die jaren gewoon ‘m’n ding doen’ blijkt toch niet helemaal zonder gevolgen te zijn, dat is een prettige constatering. Enne, complimenten incasseren gaat mij niet goed af, maar deze blogpost ga ik toch maar even inlijsten. Dank je Danniëlle!

Reacties zijn gesloten.