Ding 6 : Repositories

Repositories? Wasda? Het klinkt mij niet echt spannend in de oren en het is volgens mij ook niet echt iets waar het grote publiek veel vanaf weet. Volgens de website 16 dingen zijn repositories ‘archieven waarin publicaties duurzaam worden opgeslagen’ maar ook ‘zoekmachines waarmee die publicaties teruggevonden kunnen worden’. En dat allemaal digitaal natuurlijk. Kun je het nog volgen?

Een prachtig voorbeeld van een repositorie is trouwens de HBO Kennisbank waar je onder andere een groot aantal scripties van studenten full text kunt terugvinden. Prachtig omdat een student zelf bepaalt of zijn/haar afstudeerproduct bij een voldoende beoordeling opgenomen mag worden (en we eindelijk verlost zijn van die papieren dingen in de collectie!). Scripties die privacy gevoelige informatie bevatten worden uiteraard niet opgenomen, een student moet sowieso eerst toestemming geven voor opname. Je vindt er overigens niet alleen afstudeerscripties, zie de beschrijving op de site:

Binnen hogescholen worden veel publicaties zoals artikelen, onderzoeksrapporten en afstudeerwerken geproduceerd door lectoren, docenten en studenten. De HBO Kennisbank maakt dit materiaal van hogescholen zichtbaar en beschikbaar voor uitwisseling en hergebruik. De HBO Kennisbank is hierdoor een belangrijke toegangspoort tot de resultaten van onderzoek van hogescholen.

Op de site van de HBO Kennisbank kun je al deze publicaties op diverse manier zoeken. Met andere woorden, het voldoet precies aan dat wat een repositorie is: er worden publicaties in opgeslagen én je kunt ze daar terugvinden. In de workshop Informatievaardigheden wordt de HBO Kennisbank eveneens gebruikt. Studenten maken er dus al in het begin van hun Fontys loopbaan kennis mee.

NB: De HBO Kennisbank is natuurlijk extra leuk omdat je er ook publicaties van mij kunt terugvinden :-)

7 gedachten over “Ding 6 : Repositories

  1. En toch is je nieuwe blog iets minder toegankelijk. Blogger sputtert een beetje met je wordpress url. Hopelijk ga je wel je (groooote 6,5 jr blogarchief) terug krijgen.
    Dit was een reactie op je reactie.

  2. Heel goed Francesca :-) Snap alleen niet wat je bedoelt met ‘blogger sputtert tegen met WordPress url’. In de RSS reader of bedoel je iets anders?

  3. Hoi Danniëlle, In de volglijst van Blogger, krijg een melding over het url-adres. Gisteravond nog even gekekn, jouw reactie heb ik trouwens nog altijd via mijn gmail ontvangen. Ergens is het allemaal minder stabiel naar mijn idee. Via iPad gisteren naar je reactie gegaan en onder mijn profiel bij bovenstaande reactie had ik een heel vreemd schermpje (andere taal) en verzoek tot inloggen. Waar dit allemaal aan ligt, ik weet het niet, af en toe ben ik ineens als blogger onder blogspot een buitenlander :-( of dit met stabilitiet of de cloud te maken heeft, ik weet het niet, meestal log ik dan maar weer uit en probeer het nog een keer. Gisterenavond buitnelander en vandaag op werkplek Fontys wel weer normaal. Snap het af en toe allemaal niet meer.

  4. ik bedoelde “je reactie NIET ontvangen” ben benieuwd of ik die nog ooit ga krijgen via email :-)

  5. Hoi Francesca, denk dat de volglijst van Blogger wellicht moeite heeft met WordPress. Zou die volglijst niet specifiek bedoeld zijn voor blogger weblogs? Ik heb zelf geen volglijst dus ik weet niet waar het aan ligt. Mijn rss feed doet het in ieder geval prima in de Google reader.

    En met die 2e opmerking, bedoel je dat je hieronder aangevinkt hebt dat je nieuwe reacties via de mail wilt ontvangen? Zal het zelf eens aanvinken, gebruik dat eigenlijk nooit.

    1. Denk ook dat het aan Blogger ligt. Volglijst van blospotters verloopt wel redelijk;-)

  6. Nieuwe reacties via mail werkt bij mij in ieder geval.

Plaats een reactie