Ding 3 : RSS

Oeps, ik lig nu al achter met de 16 dingen cursus want op de dag dat ding 4 wordt vrijgegeven moet ik nog aan de slag met ding 3 RSS. Gelukkig ben ik al jaren een gebruiker van dit fenomeen dus veel woorden ga ik er niet aan vuil maken. Wie veel weblogs leest ontkomt namelijk niet aan het gebruik van RSS en dus ook het gebruik van een RSS reader.  Maar wat is dat RSS dan eigenlijk? Ik heb het zelfs vorige week nog aan mijn vriendje moeten uitleggen terwijl hij nota bene werkzaam is in de IT sector… Na de uitleg bleek dat hij er toch al eens van gehoord had, dat dan weer wel.

RSS is simpel gezegd een stukje onzichtbare software toegevoegd aan een website dat mogelijk maakt dat je je kunt abonneren op nieuwe site updates via een RSS reader. Dat stukje code vind je op een site meestal via het oranje RSS logo.
In plaats van elke dag surfen naar een site (en er dan achter komen dat er geen update geplaatst is) ga je nu pas naar een site als je RSS reader aangeeft dat er een nieuwe update is. Het bespaart je dus een hoop tijd en onnodig klikken. En dat laatste geldt vooral voor blogpostjes die je al helemaal in je reader kunt lezen. Ok, je blogteller/statistiek is daar niet blij mee maar het gaat erom dat je stukjes gelezen worden nietwaar, of dat dat nu een RSS reader of via je site is.

Ik ben destijds begonnen met Bloglines, heb daarna kort geflirt met Google Reader, switchte voor een lange tijd naar Netvibes maar toen die laatste kuren kreeg heb ik definitief gekozen voor de Google Reader en daar ben ik nog steeds erg tevreden mee. Zoals het een informatieprofessional betaamt is mijn Google Reader een toonbeeld van ordening :-) Ik heb mapjes gemaakt per onderwerp en mijn blogjes/sites staan binnen de mapjes op alfabet en uiteraard heb ik ze ook allemaal hernoemd volgens een eigen systeempje zodat ik ze makkelijk kan terugvinden.
Er is wel een verschil met een aantal jaren geleden… De Google Reader werd destijds nog elke dag trouw geleegd maar nu blijven blogjes vaak drie of vier dagen ongelezen. En ondenkbaar destijds, blogpostjes op gelezen zetten terwijl dat niet het geval was. Nu denk ik vaker, als het echt belangrijk is, dan lees ik het nog wel een keer ergens.

Wat ik wel jammer vind is dat RSS bij veel internetters onbekend is. Ik heb het jaren geleden al eens gepromoot bij docenten maar de algemene reacties waren dat dit te veel werk was om in te richten en ze hun informatie ook wel via andere kanalen, e-mail nieuwsbrieven of het ‘gewone surfen’ verkregen. Het vergt inderdaad even wat tijd in het begin omdat je je reader naar eigen smaak moet inrichten en uiteraard ook op zoek moet naar voor jou geschikte sites maar daarna is het een kwestie van bijhouden en relevante blogjes/sites via kopiëren/plakken van de RSS code in je reader zetten. Misschien toch nog maar eens een cursusje organiseren in de toekomst…

22 gedachtes over “Ding 3 : RSS

  1. Het woord ‘RSS’ klinkt voor iemand die nog nooit van feeds of news updates gehoord heeft idd misschien wel een beetje technisch, maar de werking en het gemak is zo duidelijk dat ze dan meestal ook zeggen : dju, waarom kende ik dit niet eerder ? Zeker ook in tijden van informatie – overvloed is een filtering aan de orde (en met RSS moet je niet wachten tot google ’t voor jou filtert, je kan zelf bepalen wat je wel en niet wil zien, hoe vaak, wanneer,… ) . PS : Surfen naar een site en ontdekken dat er niks nieuw is, is altijd verloren tijd (en sinds RSS dus ook je eigen schuld ;-)

  2. @Tiny: En ik denk niet dat veel mensen van jouw leeftijd je dat kunnen nazeggen :-)

    @Veerle: Heb anders ook al eens gehoord van iemand die vond dat de surfer er lui van werd… Maar daar zijn wij het uiteraard niet mee eens!

  3. @Hans: Omdat ik het zelf erg prettig vind om hele berichten te zien in mijn feedreader. Ik merk dat ik blogjes snel skip als ik alleen maar de eerste paar regels of alleen maar een titel zie.

  4. @Dannielle: klopt, ik weet niet hoe ik dat in Pivot moet veranderen.
    Mijn wordpress-blog heeft wel een korte feed, da’s makkelijk in te stellen.
    Maar het is niet echt een belangrijke keuze.

  5. Ik moet mij ook eens gaan verdiepen in RSS.. Ik gebruik nu bloglovin voor het bijhouden van mijn blogs. Dat worden er overigens wel steeds meer en er bestaan (voor zover ik weet) geen mogelijkheid om dat in verschillende mapjes te plaatsen.

  6. @Deborah: Hé, die ken ik nog niet, bloglovin. Mapjes maken is echt heel handig en een must als je erg veel blogjes volgt. Snel overstappen dan maar.

  7. Ook ik gebruik Google Reader, erg handig. Herken me in je zin “En ondenkbaar destijds, blogpostjes op gelezen zetten terwijl dat niet het geval was.”. Ik zit nog in die fase; ben net terug van vakantie en iets van 300 berichten in de reader. Heb getwijfeld of ik een aantal ervan ongelezen op ‘gelezen’ zou zetten, maar toch (nog) maar niet… :-)

    “Ok, je blogteller/statistiek is daar niet blij mee maar het gaat erom dat je stukjes gelezen worden nietwaar, of dat dat nu een RSS reader of via je site is. ”

    Is er dan geen tool om na te gaan hoeveel mensen geabonneerd zijn op je rss-feed, dus dat je wel die statistieken hebt?

  8. @Esther: Daar zal vast een tool voor zijn maar die heb ik nu even niet voorhanden. Sowieso hou ik me maar heel weinig bezig met bezoekersstatistieken.

  9. @Esther: Daar ben ik weer :-) Even navraag gedaan, kan met Feedburner, zie antwoord dat ik net kreeg via Facebook: (…) Feedburner daar nog steeds voor. Je oorspronkelijke feed krijgt dan nieuw adres, dat je aan moet bieden als nieuwe. Dan kun je het meten (…)

  10. Totdat ik zelf aan het bloggen sloeg was o.a. RSS abacadabra voor me, nu kun je bijna niet zonder om de redenen die jezelf al opsomt.
    Google reader gebruik ik vanaf dat moment naar volle tevredenheid. Niet zo moeilijk als je geen ervaring met een andere reader hebt natuurlijk ;-)

  11. @John: Bloglines was ook altijd wel aardig en Netvibes kende ook andere toepassingen maar ja, als je de updates of niet krijgt of steeds 2x dan schiet dat ook niet op. En voor blog lezers is RSS natuurlijk hartstikke handig. Ik had er voordien ook nog nooit van gehoord haha.

  12. Pingback: Ding 16 : Evaluatie « Dannielle's blog
  13. @ Danielle
    Ik zag zonet dat mijn abonnement voor deze post nog op “pending” stond… Na accepteren gekeken of er nieuwe reacties waren en die zijn er dus :-)

    Je vraagt of ik een eigen blog heb: die heb ik, maar die is privé, dus alleen voor vrienden en familie :-) Voor de rest gebruik ik Facebook. Heb onlangs een poging gewaagd met Twitter, maar, ehm, da’s niet helemaal mijn ding merk ik :-D

  14. @Esther: Twitter wel een paar maanden de kans gegeven? Ik vind het echt iets wat je een langere tijd zou moeten testen. Ik heb je gevonden op Facebook, je schrijft over interessante dingen en gelukkig openbaar zodat ik het ook kan lezen terwijl ik geen vriend van je ben, handig.

    • @Daniëlle: ehm, nee, Twitter niet zo lang de kans gegeven. Mss moet ik Hootsuite eens proberen, waar ik veel over gelezen heb, maar er nog nooit echt naar gekeken heb. Want van site naar site gaan doe ik dus niet (vandaar de ideale RSS-feeds voor mij).

      Facebook: ik heb speciaal gisteren een aantal dingen van dit jaar op openbaar gezet :-) Anders was het wel sneu dat ik zeg dat ik op FB zit, en vervolgens zou je gaan kijken en niets zien! En deze meestal vakgerelateerde posts zijn toch niet persoonlijk.

  15. Geeft niets Esther, officieel is mijn naam met 1 N maar ik zal je het verhaal hieromheen besparen. Hootsuite is inderdaad een handige Twitter tool en daar gebruik ik hem dan ook voor. Als je Twitter niets vindt maakt het, denk ik zelf maar dat is heel persoonlijk, weinig uit welk platform je gebruikt. Succes ermee in ieder geval, ik wil je wel volgen dus geef even je naam door :-)

Reacties zijn gesloten.