16 Fontys dingen…

Binnen de afdeling Mediavoorzieningen zijn de afgelopen maanden al een groot aantal medewerkers geschoold in 16 dingen. De laatste groep heeft gisteren de kick off bijeenkomst gehad en ik mag voor zes collega’s coach ‘spelen’.

Maar euh, wat houdt dat nu precies in, zo’n cursus 16 dingen? Voor de mensen die er niets van weten, een korte introductie…

In 2006 heeft Helene Blowers voor de bibliotheek van Mecklenburg County in de Verenigde Staten de cursus 23 dingen ontwikkeld. Het doel van deze cursus was om de bibliotheek medewerkers wegwijs te maken in het doolhof van informatie, communicatie, social media en WEB 2.0. De cursus werd gepubliceerd onder een creative commons licentie en werd in Nederland geïntroduceerd door Rob Coers en kent inmiddels heel veel varianten.
Op basis van de evaluatie van de pilot groep binnen Fontys Mediavoorzieningen is besloten dat er hier een variant gedraaid wordt met 16 dingen. Maar het principe is hetzelfde gebleven: een medewerker doorloopt de cursus zelfstandig, maakt een blog aan, blogt over elk ding (denk aan: blogs, rss, wiki’s, social bookmarking, twitter, google apps etc etc.), kijkt wat de mogelijkheden zijn voor zijn/haar werk en de werkomgeving plus de klanten. Elke medewerker krijgt van de baas een aantal uren per week zodat ze dit onder werktijd kunnen uitvoeren.

Als coach is het mijn taak om collega’s te stimuleren, reacties te geven op hun weblog, de voortgang te bewaken en vragen te beantwoorden bij onduidelijkheden. Ik vind het leuk om te doen en ik ben benieuwd hoe de collega’s deze cursus gaan ervaren. Voor sommige collega’s is het overigens best spannend om ineens een blog te moeten bijhouden en willen eigenlijk graag anoniem blijven.
Als coach ben ik overigens erg goed bekend met de 16 dingen. Maar om te kijken of ik zelf nog tot nieuwe inzichten kan komen ben ik van plan om hier ook verslag te doen van de 16 dingen. Krijgt dit weblog meteen een boost :-)

Next up: ding 1, de introductie…

11 gedachtes over “16 Fontys dingen…

  1. Veel succes aan het kersverse ‘dingen’ team ! Wat leuk dat het zelfs met werktijd beloond wordt, soms beperkt het zich tot een eenmalige intro of moet ieder maar zelf zien dat hij/zij de vaardigheden onder de knie krijgt… Succes !

  2. Interessant. Ik ga proberen het te volgen en wellicht zelfs wat van op te steken.
    Leuk dat je hierin als coach op kan treden.

  3. @Veerle: Bij de meeste blijft het een intro maar wel een hele nuttige. Denk zelf dat je er ook thuis wat tijd in moet steken, bij loopt werk en privé ook soms door elkaar.

    @John: En geloof het of niet, na zondag volgt er een verslag van een hardloopwedstrijd :-)

  4. Pingback: Ding 2 : Weblogs « Dannielle's blog
  5. Wat goed dat jullie dit als hogeschoolmediatheek doen! Ik zou dit ook graag met mijn collega’s (ArtEZ) willen doen. Hebben jullie die 16 dingen gekozen uit de 23 dingen of is dit een aparte hogeschooldingen?

  6. @Jantien: Na een eerste pilot met 23 dingen bleek uit de evaluatie dat men liever iets minder dingen wilde doen. Dat zijn dus 16 afgeleide dingen van de 23 geworden. Kun je denk ik zelf bepalen.

  7. @Danniëlle Oh dan hebben jullie dus geen aparte “hogeschooldingen” gemaakt. Jammer eigenlijk ;-) was lekker makkelijk geweest. Misschien ook leuk om te weten dat Muziekdingen in de maak is. We (Rob Coers, Jeroen de Boer en de NVMB) verwachten dat het in maart klaar is.

  8. Pingback: Ding 5 : Social Bookmarking « Dannielle's blog

Reacties zijn gesloten.