Gezien: Royal Republic @ Nieuwe Nor – Heerlen 11/11/2011

Een kruising tussen Franz Ferdinand en The Offspring en dat in Heerlen? Klinkt goed zeker op een avond waarop je in andere kroegen alleen maar Carnavals getoeter kunt horen. Off to Royal Republic from Sweden in De Nieuwe Nor!

Het voorprogramma van de Zweden bestond uit twee bandjes, Colossa en Tracer. Eerstgenoemde komt uit Nederland en maakt zoiets als stonerrock. Helaas voor Colossa ben ik daar niet zo’n liefhebber van en aangezien ze al bezig waren toen ik de goedgevulde zaal binnen kwam heb ik ook niet het hele optreden gezien. Laten we het er maar op houden dat dit niet zo mijn ding was.
Tracer is een Australische band die de mosterd overduidelijk gehaald heeft bij Queens of the Stone Age en ACDC (thanks Bube) inclusief een vleugje Soundgarden én met de kleinzoon van Crocodile Dundee op zang. Best leuk voor een vijftal songs maar daarna begon het een beetje eentonig te worden. Maar ach, voor een voorprogramma best aardig.

Daarna was het dan eindelijk de beurt aan Royal Republic die zowaar een groot aantal Duitse fans naar Heerlen had gelokt. Zij stonden dan ook prominent vooraan mee te zingen en te dansen n met de springerige rock. Want ja, dat moet ik de Zweden nageven, ze hadden er vanaf het begin zin in en straalden dat ook uit. Jammer alleen dat de zanger mijns inziens te veel popie jopie gedrag vertoonde, zichzelf nogal interessant leek te vinden en te veel kletste. In die tijd had de band mooi een nummertje extra kunnen spelen. Hoorde ik trouwens Franz Ferdinand terug? Mwah, een beetje, ik moest eigenlijk vanaf het begin aan The Hives denken en dat heb ik niet meer los kunnen laten. In potentie een leuke band (zie ook het clipje boven deze blogpost) maar helaas niet boeiend genoeg om mij een uur lang te boeien.

Neemt niet weg dat ik een leuke avond heb gehad en graag nog meer van dit soort kleine bandjes wil zien in Heerlen!

