Gezien: Pain @ Nieuwe Nor – Heerlen 23/10/2011

Het was alweer een tijdje geleden, een bezoekje aan een metal concert (ISIS @ Effenaar Eindhoven 6 juli 2009) en aangezien ik dit jaar mijn portie metal op Pukkelpop ook al gemist had, kwam het bezoekje aan de Nieuwe Nor Heerlen zondagavond heel goed uit.

Op het programma stond Pain, een Zweedse metalband waar ik voordien nog nooit van had gehoord. Oeps, want ze bestaan al vanaf 1996, check out de Wiki pagina van de band. Al zie ik daar ook dat ze behoorlijk wat bandleden versleten hebben in het verleden.

Gelukkig voor Heerlen was ik samen met mijn vriend (die in een bandlid zowaar Hagrid uit Harry Potter zag…) zo ongeveer de enige die ze niet kende want een groot gedeelte van de redelijk gevulde zaal kon een aantal teksten (Suicide Machine, Same Old Song, The Great Pretender) zo meezingen. Pain pakte het in ieder geval professioneel aan met een grote backdrop en vier flatscreens tv’s op het podium. Wel zo handig voor het geval je de muziek niet leuk vond… Dan kon je je vergapen aan de ‘ luchtige’ filmpjes over 9/11, natuurrampen en wat al niet meer…

Anyway, Pain speelde dik anderhalf uur een portie ouderwetse metal. Denk aan scheurende gitaren, headbangende langharige bandleden en vrolijke teksten (… world domination, tries to save us, Death; our savior, Termination…). Ik ken het genre niet goed genoeg om er echt een muzikaal oordeel over te geven maar hé, het kon mij anderhalf uur boeien en ik heb me goed geamuseerd. In het verleden haakte ik vaak na een paar nummers al af bij metal maar mede dankzij de zanger wiens verschillende stemhoogten goed bij de muziek pasten, het spelplezier en de hypnotiserende toetenbeat die in sommige nummers tevoorschijn kwam, heb ik me geen moment verveeld.

Pain was bij vlagen gisteravond dus best fijn!

NB: Meer foto’s vind je via Metalshots.

