Gezien: Interpol @ Brixton Academy – Londen 06/12/2010

Toen ik een paar maanden geleden het Suede ticket voor Londen kocht besloot ik in een opwelling ook een kaartje voor het concert van Interpol te kopen. Dit in het kader van ‘ik ben er dan toch en we zien wel of het wat is’ aangezien de liefde tussen Interpol en mij een beetje over is sinds hun derde cd die ik werkelijk slaapverwekkend vind. Datzelfde geldt voor de in september verschenen vierde cd maar daar staan dan wel nog juweeltjes als ‘Lights‘ en ‘Barricade‘ op. Denk bij Interpol trouwens aan: indie-rock en post-punk met Joy Division trekjes en check vooral debuut cd ‘Turn On The Bright Lights‘ en opvolger ‘Antics‘.

Enfin, ik ging zonder al teveel verwachtingen richting Brixton Academy en had al stiekem rekening gehouden met een vertrek richting ‘tube’ voor de toegift. Maar het liep even anders. Nadat ik me door het tweede (het eerste had ik reeds wijselijk geskipt) voorprogramma Surfer Blood had geworsteld (op Pukkelpop kon deze band me ook al niet bekoren) betrad Interpol stipt om 21.30 u. het podium. Even wennen, zo zonder bassist Carlos D maar ach, ik stond ergens rechts achteraan en aangezien de heren er nog steeds van houden om in het donker te staan viel er weinig te missen. Eerste nummer klonk vaag bekend maar vanaf liedje twee ‘Say Hello To The Angels‘ hield Interpol me goed bij de les met een enkel inzakmoment na een uurtje maar de band speelde zo gedreven en sterk dat me dat op een gegeven moment niet meer deerde.

Eerlijk is eerlijk, de magie van dat allereerste optreden op Metropolis in 2003, waarbij ik bijna een uur lang gehypnotiseerd heb staan luisteren, kwam niet volledig terug maar ik kan, na dit voor mij onverwachts goed optreden, concluderen dat Interpol en ik weer vriendjes zijn en dat is meer dan ik vooraf had durven hopen.

Voor de setlist klik je hier en om Interpol te beluisteren surf je naar MySpace.

