Gezien: Foals @ Botanique – Brussel 27/11/2010

En toen bevond ik me weer eens in de Botanique te Brussel… Op weg ernaar toe kon ik me niet eens meer herinneren welke band ik daar als laatste gezien heb. Verder dan White Lies in maart 2009 kwam ik niet, oeps. Maar nu ging het dus om Foals, de Engelse band die ik al drie keer eerder op een Belgisch festival zag. Na het sublieme Pukkelpop optreden een aantal maanden geleden besloot ik dan ook dat het de hoogste tijd was om ze een keer in een zaaltje te zien.
Voor de gexc3xafnteresseerden: de muziek van Foals wordt door Wikipedia omschreven als math rock met een dance-punk en post-punk randje. Met andere woorden, denk aan hoekige complexe tegenstrijdige melodiexc3xabn waarbij het moeilijk is om stil te blijven staan. Als je naar mijn favoriete Foals nummer Two Steps Twice luistert snap je hopelijk wat ik bedoel :-)

Het werd een heerlijk weerzien met de Botanische tuin maar ook met Foals al had ik het idee dat ze wat langzamer los kwamen dan op de wei van Kiewit. Het leek wat ingetogener en ook zanger Yannis Philippakis bleek niet altijd even toonvast maar dat werd ruimschoots goed gemaakt door de emotie die hij altijd in zijn performances legt. En ach, uiteindelijk rende hij toch twee keer het publiek in met zijn gitaar. Uiteraard werd de setlist grotendeels gedomineerd door nummers van Foals’s tweede cd Total Life Forever maar oudjes (een relatief begrip bij deze band) zoals Cassius, Balloons en Red Socks Pugie ontbraken gelukkig niet.

Hetgeen gisteren de meeste indruk op me maakte is de schijnbare onverschilligheid waarmee deze nog jonge band (ik schat dat de gemiddelde leeftijd een jaartje of 25 is) deze muziek live weet te brengen. Men wisselt net zo makkelijk van ritmes als anderen van sokken en dat vind ik live altijd een geweldige belevenis. Mijn persoonlijke hoogtepunten van gisteren waren het al eerder genoemde ‘Two Steps Twice’ maar de uitvoeringen van Spanish Sahara en ‘After Glow’ mochten er ook wezen. Over het eerste nummer blogde ik al eens, het tweede nummer staat in een live uitvoering boven deze blog.

Foals rules!

I’m the fury in your head
I’m the fury in your bed
I’m the ghost in the back of your head
