Gezien: The Coral @ Luxor Keulen 27/10/2010

Een van de optredens waar ik dit jaar het meeste naar uit keek was het optreden dat de Engelse band The Coral zou geven in de Luxor in Keulen. Hun vorige Europese tournee in 2007 werd helaas wegens personele problemen afgelast maar inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder, zijn de jongens van The Coral volwassen geworden en toe aan alweer hun zesde (reguliere) cd getiteld ‘Butterfly House‘. The Coral maakt al sinds jaar en dag dromerige indie maar op die laatste cd zoeken ze het ook nog eens in een soort van psychedelische jaren 60 muziek.

Maakte The Coral mijn hooggespannen verwachting waar? Ja ja ja! De band is overduidelijk volwassen geworden, staat met zichtbaar meer plezier op het podium dan voorheen (bij de eerdere vier live optredens die ik van ze zag vroeg ik me namelijk altijd af of ze live spelen wel zo leuk vonden), de zang van James Skelly was top en mijn hemel, wat is er met die verlegen gitarist Lee Southall gebeurd? Alsof hij er in de afgelopen jaren ineens achter is gekomen dat hij verdomd goed gitaar kan spelen.

De setlist die 22 (!) nummers telde, was hoofdzakelijk gevuld met nummers van de nieuwe cd maar hxc3xa9, er kwamen ook een aantal oude krakers als Goodbye, Dreaming of You en Wildfire voorbij. Heel verrassend. Ik snapte alleen niet zo goed waarom een band die al zes cd’s heeft uitgebracht ook nog eens twee covers speelt? Maar een kniesoor die daar op let want de versie van Rebecca You die daarna volgde maakte het helemaal goed. Ik was namelijk vergeten hoe vet dat nummer live kan klinken.

Ik ben een dag later nog steeds onder de indruk en de cd’s van deze band zullen de komende weken nog veelvuldig door de blogparty huiskamer schallen waarvoor dank. Jaarlijstmateriaal, zowel de laatste cd als het optreden.

The Coral beluisteren kan via YouTube (check de linkjes in bovenstaande blogpost) en MySpace. En meer over gisteren lees je bij Marco inclusief fraaie foto van James Skelly met hip bloempottenkapsel…

NB: Handig trouwens, zo’n weblogarchief. Ik lees hier dat The Coral in 2005 nog zeven bandleden telde en speciaal voor Indindo en Headmusic those were the days of meneer en mevrouw Knodde en een biertje voor xe2x82xac 1,05 :-)

