Gezien: Go Back To The Zoo en Ice Black Birds @ Nieuwe Nor Heerlen 22/10/2010

Een Engels indiebandje in het voorprogramma van een Nederlandse band? De omgedraaide wereld voor ondergetekende die vaak Engelse bands in kleine zaaltjes ziet. Gelukkig maakte Indindo (kenner bij uitstek van indie bandjes) me attent op het feit dat Ice Black Birds als warming up voor Go Back To The Zoo zou fungeren anders had ik ze wellicht laten schieten.

Jammer, door autopech van Go Back To The Zoo ging de zaal ruim een half uur later open dan gebruikelijk en daardoor had zich reeds een ellenlange rij voor de Nieuwe Nor gevormd. Toen ik eenmaal binnen was, bleken de vogels al te zijn begonnen. Ik wurmde me naar voren en zag tot mijn grote schrik alleen maar jonge grietjes op rij een staan, hellup. Maar Ice Black Birds was echt te leuk om te laten schieten dus de eerste nummers ben ik netjes op rij twee blijven staan en heb ik genoten van indie pop met een blues randje. Leuke band met energieke zanger die bij het laatste nummer ook nog behoorlijk bleek te kunnen krijsen. Ben benieuwd hoe deze jongens zich gaan ontwikkelen in de toekomst. De bassist had in ieder geval al een voorschot op die toekomst (of toch het verleden?) genomen door er uit te zien als een Pink Floyd lid uit de jaren 60 :-) London Calling in november zou een leuke volgende stap zijn.

Dat Marco, Helen, Fabixc3xabnne en ik eveneens bijna het eerste nummer van Go Back To The Zoo wisten te missen, hebben we overigens puur aan onszelf te wijten. We stonden nog te genieten van een drankje in het cafxc3xa9 en waren de tijd vergeten. Daarnaast hadden de eerste twee nummers van de band een geel zwart Roda JC randje. Om ons heen stonden behoorlijk wat Roda JC fans en die waren met ons heel erg blij dat Roda JC wederom wist te winnen en minimaal een dagje mag genieten van het feit dat ze medekoploper zijn.

Gelukkig wist ik me daarna weer op de muziek te orixc3xabnteren en ondanks dat ik nooit zo gecharmeerd ben van Nederlandse bandjes (Wijnand bedankt) wist Go Back To The Zoo me vanaf het begin te overtuigen met hun rock/pop/britpop achtige muziek met soms een ruig randje. Ok, dat ene rustige nummer was een perfect ‘bier halen / naar wc gaan’ moment maar het knalde een uur lang behoorlijk. Er was niets mis met het geluid, het spelplezier van de bandleden en de interactie met het publiek. Gewoon een goede leuke band dus! Reacties uit het publiek waren eveneens ok. Bij een van de singles vond ik mezelf ineens terug in de ‘springmodus’ en dat wil heel wat zeggen. Na een uurtje was het feestje voorbij en bleek er helaas geen after party meer te zijn. Of zijn we toch te vroeg naar huis gegaan?

Wat mij betreft mag deze band nog even buiten de dierentuin blijven spelen. Luisteren naar beide bands kan via MySpace, check Ice Black Birds en Go Back To The Zoo.

