Gezien: The Opposites @ Nieuwe Nor Heerlen 01/10/2010

Typisch, ik was gisteravond nog niet eens binnen bij De Nieuwe Nor toen ik de eerste bekende (hallo Yves!) al tegen het lijf liep wiens eerste reactie was: ‘Huh, wat doe jij bij een hiphop concert?”. Tja, dat vroeg ik me ook af toen ik eenmaal binnen was. Geen lekkere indie plaatjes als pauzemuziek maar hiphop muziek die iedereen leek te kennen op eentje na, ondergetekende. Het voorprogramma, Reverse en Adje, kende ik ook niet maar dat had ik liever zo gehouden… Ik heb weliswaar weinig verstand van hiphop maar hoorde overduidelijk waarom deze heren als voorprogramma fungeerden. Snel vergeten dus.

Iets na 22.00 u. betraden The Opposites (check hun MySpace en wiki pagina voor meer informatie maar volgens mij behoeven ze geen toelichting meer) dan eindelijk het podium van de uitverkochte Nieuwe Nor en eerlijk is eerlijk, het was meteen feest. Teksten werden meegezongen, er onstond een moshpit (dat was nieuw voor mij, dit heb ik namelijk nooit geassocieerd met hiphop), bij het eerste liedje moesten de handjes reeds de lucht in en jawel hoor, bij het tweede liedje moest er een feestje gebouwd worden. Oh jee, dat ben ik helemaal niet gewend bij die Engelse indie bandjes, daar begint het altijd wat rustiger.

Maar goed, na drie nummers was ik er aan gewend en wisten de heren mij toch langzaam in de ‘meetap modus‘ te krijgen. Zeker bij prijsnummer ‘Licht Uit’ want joepie, ik kon eindelijk een liedje meezingen :-) En de Nieuwe Nor ontplofte volledig toen dit nummer naadloos overliep in dxc3xa9 zomerhit van 2010 van Swedish House Mafia. Slim gedaan jongens. Na een uurtje was het gedaan met het rapgeweld en dat was maar goed ook want inmiddels was het Hakkxc3xbbh gehalte behoorlijk opgelopen en als ik ergens een hekel aan heb…

Conclusie: Hiphop is niet zo mijn ding maar alle respect voor The Opposites die een uitverkochte Nieuwe Nor op de kop kunnen zetten en zelfs nog een (minni) circle pit wisten te organiseren. En Licht Uit blijft gewoon een lekker nummer en is derhalve nog steeds kandidaat voor mijn singles jaarlijst over 2010.

