Gezien: Pure Reason Revolution & Customs @ Koppelpop Susteren 04/09/2010

Tot mijn verbazing zag ik in maart tijdens het optreden van de Belgische band Customs in het Sittardse jongerencentrum Fenix een poster hangen van Koppelpop in Susteren. Verbaasd want euh, welke programmeur bedenkt in hemelsnaam dat het Engelse prog rock / symfo bandje Pure Reason Revolution geschikt is voor zo’n affiche? Enfin, vanaf dat moment stond 4 september met rood omrand in mijn agenda want mijn liefde voor Pure Reason Revolution gaat terug tot 2005 toen ik het clipje bij hun single ‘The Bright Ambassadors Of Morning’ (goed voor 12:25 minuten spacen!) zag en meteen verkocht was. Het duurde helaas nog tot 2009 voordat ik ze live zag maar dat smaakte na twee keer naar meer.

Het was voor de band gisteravond even aftasten want om eerlijk te zijn, Koppelpop bleek een zeer kleinschalig festival met nog geen (gokje) 500 toeschouwers waarvan maar een handjevol ooit van de band had gehoord. Tel daarbij op dat het geluid bij de eerste paar nummers slecht was, ze meteen met het al eerder genoemde prijsnummer van start gingen en live de subtiliteit van bepaalde nummers ietwat verloren gaat. Daarentegen klinken ze live altijd net wat steviger dan op plaat.

Maar wat is het toch heerlijk om even los te gaan op die prog rock nummers met bliepjes/dance invloeden zodat er ook gedanst kan worden. Pure Reason Revolution is wat mij betreft een band die veel meer aandacht verdient. Ik kijk in ieder geval uit naar de nieuwe cd die in oktober verschijnt.

De Belgische band Customs speelt overal dus ook in Susteren. Ook zij begonnen wat onwennig en oh ja, wat zijn er toch weinig Belgische zangers die toonvast zijn, ook die van Customs heeft er soms wat moeite mee. Maar de kruising tussen Interpol en Editors kwam net als PRR pas los na een aantal nummers en wist zowaar nog wat mensen waaronder ondergetekende aan het dansen te krijgen. Gedurfd, Customs speelde ‘Transmission’, een nummer van Joy Division uit 1979 maar hé, dit paste moeiteloos tussen alle andere nummers. Ik wil niet beweren dat dit het hoogtepunt van het concert was maar het klonk wel erg lekker.

Ik ben benieuwd welke muzikale verrassing Koppelpop volgend jaar uit de hoge hoed tovert!

6 gedachtes over “Gezien: Pure Reason Revolution & Customs @ Koppelpop Susteren 04/09/2010

  1. Jammer dat ik Chloe (eh… en de rest) heb moeten missen, en nog wel zo relatief dichtbij. Het ‘concert’ dat ik gisteren heb meegemaakt, was helaas wat minder opwindend.

  2. het probleem is dat je als toonvaste zanger in Belgixc3xab 3% meer belastingen moet betalen …
    eigenlijk doen al onze goeie zangers aan belastingontduiking …

  3. @Indindo: Sowieso dichtbij want je had 1e rij kunnen staan. In de herkansing eind september in G9 Keulen.

    @Geert: LOL

  4. Die kleine festivalletjes hebben ook hun charmes… Ben ooit eens naar Blue Murder wezen kijken op Bollenpop. Onderweg op de bakfiets gesproken van twee punkers die er met hun marskramerspullen ook heen gingen.

  5. Pingback: Gezien: Customs @ Nieuwe Nor – Heerlen 25/04/2014 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.